Fagpolitisk arbejde
Vores mål er at skabe merværdi for medlemmerne. Et af midlerne er at følge den politiske udvikling i Danmark, EU og den store verden. Vi gør brug af den direkte indflydelseskanal til ministre, partiernes ordførere, embedsmændene og andre meningsdannere. Skønner vi, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt, bruger vi også den indirekte indflydelseskanal, hvor fokus ligger på at bruge pressen til at påvirke offentligheden og dermed politikernes vælgere.
I Danmark
Danske Speditører holder kontakt med Christiansborg og ministerierne samt interesseorganisationerne for at være opdateret på det politiske område og sikre medlemmernes interesser.
Danske Speditører er som brancheorganisation medlem af Dansk Erhverv. Med tilknytningen til en af landets største erhvervsorganisationer står vi stærkt i tværgående politiske spørgsmål. Via medlemskabet har vi adgang til et stort og velfungerende serviceapparat.
Internationalt
Danske Speditører følger med i den politiske udvikling i EU-maskineriet i Bruxelles, hvor der udvikles politik med relevans for handel, logistik og infrastruktur.
Derudover er vi medlem af den verdensomspændende speditørforening FIATA, som varetager speditørernes interesser i bl.a. FN og WTO (World Trade Organization).
Sådan arbejder vi
Danske Speditører arbejder for, at det skal være nemmere og mindre bureaukratisk at drive logistik- og speditionsvirksomhed i Danmark. Det vil gavne bredt – både speditørernes kunder i industrien, varemodtagerne, produktiviteten, væksten og beskæftigelsen!
Vi er branchens politiske talerør og arbejder via:
Fagpolitiske resultater
Ny omkoblingsplads ved Vejle Ø styrker transporten med lange vogntog
Der bliver nu bedre muligheder for at udnytte de lange og mere effektive EMS2-vogntog. Vejdirektoratet har nemlig åbnet en ny omkoblingsplads ved Vejle Ø, hvor vognmænd og distributører kan til- og frakoble dele af de lange vogntog, inden de fortsætter videre på vejnettet.
Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport er åben for ansøgninger
Vejdirektoratet har åbnet for ansøgninger til Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026. Det er positivt, at virksomheder og aktører inden for transportbranchen støttes økonomisk i overgangen fra dieseldrevne lastbiler til nulemissionskøretøjer som el- og brintlastbiler.
Nye statsstøtteregler skal fremme grøn transport
Europa-Kommissionen har vedtaget et nyt regelsæt for statsstøtte inden for land- og multimodal transport. Formålet er accelerere overgangen til mere bæredygtige transportformer – og samtidig gøre det lettere for medlemslandene at yde støtte. Reglerne træder i kraft den 30. marts 2026.
DMS Import har erstattet Classic
Lørdag den 14. marts satte toldstyrelsen DMS Import fuldt i drift og lukkede for Classic. Danske Speditører har igennem lang tid arbejdet på en så smidig overgang som muligt, bl.a. har vi sikret udvidede åbningstider hos toldekspeditionen.