Fagpolitisk arbejde
Vores mål er at skabe merværdi for medlemmerne. Et af midlerne er at følge den politiske udvikling i Danmark, EU og den store verden. Vi gør brug af “den direkte indflydelseskanal” til ministre, partiernes ordførere, embedsmædene og andre meningsdannere. Skønner vi, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt, bruger vi også “den indirekte indflydelseskanal”, hvor fokus ligger på at bruge pressen til at påvirke offentligheden og dermed politikernes vælgere.
I Danmark
Danske Speditører holder kontakt med Christiansborg og ministerierne samt interesseorganisationerne for at være opdateret på det politiske område og sikre medlemmernes interesser.
Danske Speditører er som brancheorganisation medlem af Dansk Erhverv og bor til leje hos Dansk Erhverv i børsbygningen i København. Med tilknytningen til en af landets største erhvervsorganisationer står vi stærkt i tværgående politiske spørgsmål. Via medlemskabet har vi adgang til et stort og velfungerende serviceapparat.
Internationalt
Danske Speditører følger med i den politiske udvikling i EU-maskineriet i Bruxelles, hvor der udvikles politik med relevans for handel, logistik og infrastruktur.
Derudover er vi medlem af den verdensomspændende speditørforening FIATA, som varetager speditørernes interesser i bl.a. FN og WTO (World Trade Organization).
Sådan arbejder vi
Danske Speditører arbejder for at det skal være nemmere og mindre bureaukratisk at drive logistik- og speditionsvirksomhed i Danmark. Det vil gavne alt og alle – både speditørernes kunder i industrien, varemodtagerne, produktiviteten, væksten og beskæftigelsen!
Vi er branchens politiske talerør, og arbejder via:
Fagpolitiske resultater
EU’s nyeste sanktionspakke overfor Rusland understreger behov for et skarpt politisk kompas
Den 24. juni 2024 trådte den seneste af EU’s perlerække af sanktionspakker i kraft – denne er den 14. i rækken siden Ruslands invasion af Ukraine med annekteringen af Krim-halvøen i 2014.
Sammen om globale risici
En række topchefer fra dansk erhvervsliv har samlet anbefalinger til regeringen om rammevilkår nedbringelse af danske virksomheders sårbarhed over for globale risici.
Rederiernes samarbejde er nu omfattet af konkurrencereglerne
Torsdag den 25. april blev samarbejdsaftaler mellem rederierne omfattet af de generelle konkurrenceregler i artikel 101, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Det er et væsentligt skridt i arbejdet for at sikre ens og fair konkurrencevilkår i godstransportbranchen siger Danske Speditører.
Beregning af kilometerafgift
Den 1. januar 2025 træder de nye regler for kilometerafgift i kraft. Det indebærer i første omgang, at lastbiler på 12 ton og derover skal betale en kilometerafgift ved kørsel på store dele af vejnettet.