Ekstra Bladet TV: DSV's bestyrelsesformand i debat med formanden for 3F Transport

Ekstra Bladet TV: DSV's bestyrelsesformand i debat med formanden for 3F Transport

Oprettelsesdato

18.03.2014 - 13:06

 

DSV’s bestyrelsesformand Kurt Larsen tørnede den 17. marts sammen med formanden for 3F Transport på Ekstra Bladets tv kanal.

Emnet for debatten var:

Hvorfor bruger vi udenlandsk arbejdskraft?

Indslaget (som du kan se HER) varer en lille halv times tid.

I Danske Speditører kan vi igen notere os, at der fremsættes påstande og synspunkter fra 3F’s side, som der ikke foreligger en reel dokumentation for.

3F henviser blandt andet til en svensk dokumentarfilm, hvor den reelle baggrund for de billeder der vises i dokumentaren, på ingen måde belyser de viste chaufførers ansættelsesforhold hos deres udenlandske arbejdsgivere og årsagen til, at disse chauffører har langvarige ophold i Sverige.

I Danske Speditører er vi derfor glade for, at Bestyrelsesformand Kurt Larsen fra DSV klart kunne afvise, at tilsvarende forhold gør sig gældende for de underleverandører der anvendes af danske speditører.

Danske Speditører må bare endnu en gang konstatere, at 3F i sin higen efter at kriminalisere lovlig cabotagekørsel, endnu en gang, ikke kunne foreligge reel statistik eller dokumentation der understøtter deres påstande om omfanget af ulovlig cabotagekørsel i Danmark.

Tiden er nu kommet til, at man med rette kan stille 3F følgende spørgsmål:

Danske Speditører er bekendt med, at 3F og DTL er i gang med at udarbejde en rapport, baseret på App’s indberetninger af udenlandske køretøjer i Danmark. Disse indberetninger skulle belyse omfanget af ulovlig cabotagekørsel i Danmark. Rapporten skulle efter vores oplysninger være offentliggjort i januar 2014, men rapporten har fortsat ikke set dagens lys.

Skyldes den manglende offentliggørelse rapporten, at det statistiske materiale netop viser, at omfanget af ulovlig cabotagekørsel er stort set ikke eksisterende i Danmark?

Danske Speditører er af den opfattelse, at dette kan være årsagen til den manglende offentliggørelse af rapporten.

Det vil undre os meget, hvis resultatet er et andet, da vi så er helt sikre på, at 3F og DTL på et langt tidligere tidspunkt ville have offentliggjort denne rapport.

Danske Speditører stiller derfor 3F og DTL følgende afsluttende spørgsmål – er rapporten på vej?

Eller er konklusionerne i rapporten, ikke som 3F og DTL havde forventet?

Peter Nielsen

Politik- og Relationschef

Danske Speditører