Toldkonferencen 2024

Den 7. november i Vejle

Det er med stor glæde, at vi byder velkommen til Toldkonferencen 2024, som finder sted den 7. november i Vejle. Denne konference samler en bred skare af speditører, virksomheder, revisorer og mange andre, til en en dag fyldt med indsigt og diskussioner om de nyeste tendenser og udfordringer inden for toldområdet.

Vi kommer som sædvanlig fagligt vidt omkring, og eftermiddagens tema er risikostyring- og minimering i toldarbejdet.

Dagen indledes med velkomst fra Danske Speditører fagudvalg told, der efter et “turbolent DMS år” vil give status på hvor vi er.

Toldstyrelsen kommer og fortæller om status EU’s fremtidige toldunion – hvor er vi på vej hen? og hvad er tidsrammen? Og de vil dele deres planer for implementering af nye IT systemer i 2025.

Hør om AI som aktivt værktøj der bidrager til øget effektivitet og færre fejl i toldarbejdet. Og fra Rasmus Køie fra Danske Speditører kommer gode råd til hvordan du minimere risici i dit daglige arbejde med told. Sidst men ikke mindst, så vil Syd og Sønderjyllands Politi dele deres erfaringer med hvordan speditører ubevidst at blive delagtiggjort i kriminelle handlinger.

Som altid får du på konferencen mulighed for at høre fra førende eksperter og udveksle erfaringer og best practices med kolleger og fagfolk.

Vores mål med Toldkonferencen 2024 er at skabe en platform, hvor viden og erfaringer kan deles, og hvor nye idéer og løsninger kan udvikles i fællesskab. Vi tror på, at ved at samle de bedste hjerner inden for told og handel, kan vi bidrage til at forme en mere effektiv og fremtidssikret toldpraksis.

Vi ser frem til en inspirerende og lærerig dag sammen med jer.

Vel mødt til Toldkonferencen 2024

Målgruppe

Alle som arbejder med told og toldområdet i det daglige. Konferencen er relevant for både speditører, transportkøber- og sælger virksomheder samt rådgivere og advokater der beskæftiger sig med toldområdet.

Varighed

Dørene åbnes kl. 09.00 og konferencen starter kl. 09.30 og slutter kl. 16.25

Dato og sted: 7. november 2024, Munkebjerg Hotel, Vejle

Pris

DKK 2.595 ekskl. moms

Program

Tid Indhold
09.00 Registrering og morgenbrød
09.30

Velkomst ved konferencier Carsten Willemoes Jørgensen

09.35

Status på et ”turbulent DMS år”

  • Fagudvalg told´s evaluering af implementeringen af DMS- Eksport og Forsendelse
  • Hvad er godt, og hvad er knap så godt
  • Udvalgets tanker i forbindelse med implementeringen af DMS Import

v/ Danske Speditører fagudvalg told

09.50

DMS Import

Fra den 8. marts 2025 fra kan virksomhederne tage DMS Import i brug. DMS Import er den sidste brik i den nye toldangivelsesløsning til import, eksport og forsendelse. Udrulningen vil påvirke alle virksomheder som importerer varer, og Toldstyrelsen forventer, at omkring 600 virksomheder skal tage DMS Import i brug.

I Toldstyrelsens indlæg hører du mere om tidsplanen for udrulningen og du får indblik i ændrede arbejdsgange og de toldmæssige konsekvenser af DMS Import.

v/ Susanne Pia Klitfod, transformationsprojektleder for DMS Import
Morten Mørup Jepsen, Business Owner for DMS Import

 10.30

ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport

I løbet af 2024 og 2025 træder ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport i kraft. Det medfører ændringer for de virksomheder, som er involverede i at transportere varer ind i EU via de tre transportformer.

Blandt andet skal virksomhederne indsende flere data til ENS-angivelser (entry summary declarations), og det bliver med ICS2 muligt for flere virksomheder at samarbejde om indsendelse af ENS-angivelserne.

I Toldstyrelsens indlæg hører du om tidsplanen for udrulningen og får indblik i de toldmæssige konsekvenser af ICS2 for ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport.

v/ Janne Madsen, ICS2 National Project Manager

 

11.00

Nyt fra EU

Få et aktuelt indblik i, hvad der rører sig på toldområdet i Bruxelles.

Få indblik i:

  • Status på EU’s toldreform
  • Hvad er fokuspunkterne på toldområdet for den nye EU-kommission?
  • Danmarks EU-formandskab i 2. halvår 2025
  • Forhandling af frihandelsaftaler

v/ Cagdas Citirikkaya, kontorchef for Internationale Forhold i Toldstyrelsen

11.30

CBAM version 2.0

I 2024 har mange virksomheder skulle lave CBAM rapporteringer. I nogle tilfælde laver virksomhederne det selv, i andre beder de speditørerne om at lave det. Men hvad er status i dag? Bliver rapporteringen lavet korrekt, hvilke risici skal man være opmærksom på, og hvem har ansvaret?

  • ”Best practices” for speditører i arbejdet med at levere de relevante tolddokumenter og informationer til kunder som underlægges CBAM.
  • Hvem har ansvaret ved direkte og indirekte repræsentation? Og hvem hæfter?
  • Kommende milepæle i 2024 og frem
  • Hør om ændringer i toldreglerne pga. CBAM

v/ Linette Kristensen, Center for energiadministration, Energistyrelsen

12.10

Frokost

 

Eftermiddagens tema: Risici- og risikominimering i toldarbejdet

13. 10

Risikerer din virksomhed ubevidst at blive delagtiggjort i kriminelle handlinger?

Det er desværre ikke usædvanligt at speditører uforvarende bliver involveret i kriminelle handlinger. Hør hvordan seriøse virksomheder bliver udnyttet af personer og grupperinger, og hvad du skal være opmærksom på hos dine kunder.

  • Få eksempler på nogle af de kriminelle handlinger der foregår ved grænsen i dag
  • Hvornår skal alarmklokkerne ringe hos dig?
  • Fokus på samarbejdet Politi/Speditør for at mindske de kriminelle handlinger

v/Sønke Iwersen, Vicepolitiinspektør. Syd og Sønderjyllands Politi

13.55

Kaffepause

 14.25

Økonomiske risici i toldarbejdet

Fokus på de økonomiske risici du som toldrepræsentant bliver udsat for i dit daglige arbejde. Hør hvilke krav og ansvar du af myndighederne bliver stillet overfor, og hvordan du risikominimerer bedst muligt.

  • Er vi som virksomhed altid tilstrækkelig sikret ved at have en toldfuldmagt?
  • Hvem har ansvaret for korrekte oplysninger vedr. godset?
  • Kan virksomhed risikere at hæfte hvis kunderne har givet de forkerte oplysninger?
  • Findes der en vaccine og hvad gør jeg hvis jeg bliver ramt?

v/Rasmus Køie, Advokat hos Danske Speditører

15.10

AI som redskab til risikostyring i toldarbejdet

Ved at implementere AI i toldarbejdet kan man opnå betydelige forbedringer i effektivitet, nøjagtighed og sikkerhed. Dette giver toldmedarbejdere mulighed for at fokusere på de mest kritiske aspekter af deres arbejde, mens rutineopgaver og dataanalyse automatiseres. Resultatet er en mere effektiv og fremtidssikret toldpraksis, der kan håndtere stigende handelsvolumener og kompleksiteter i global handel.

  • Hvad er AI, og hvilke typer opgaver kan teknologien hjælpe med?

  • AI i toldarbejdet: Nye muligheder – men træerne vokser ikke ind i himlen

v/Thomas Telving, Telving & Co

16.00 Afrunding ved konferencier Carsten Willemoes Jørgensen
16.10 Konferencen slutter

Tryk her for tilmelding