Af Jesper Kronborg, DE Transport Karsten Lauritzen, DI Transport Flemming Nør-Pedersen, Landbrug&Fødevarer Stefan K. Schou, ITD Erik Østergaard, DTL Martin Aabak, Danske Speditører Klimaudfordringerne er den vel nok største udfordring, vi som samfund står overfor i dag. Derfor er det en bunden opgave at finde de nødvendige løsninger til at nedbringe CO2-udledningerne, så verden står et bedre og grønnere sted i morgen. Den tunge vejtransport er ingen undtagelse. Skal Danmark nå sine klimamål, er det en afgørende forudsætning, at den grønne omstilling af denne branche lykkes. Transportbranchen er kendt for at være sort. Og det vil den også gerne være i fremtiden, men kun på bundlinjen. Ta’ ikke fejl – branchen vil den grønne omstilling. De har set skriften på væggen: at blive grøn er ikke nødvendigvis uforeneligt med en sort bundlinje. Men det kræver de rigtige rammevilkår, der fastholder sektorens levedygtighed og konkurrenceevne, og som ikke modvirker investeringslysten i grønne teknologier. Dialog I Danmark har vi tradition for at indgå i dialog og lytte til hinandens argumenter, når der skal gennemføres store ændringer. Desværre er regeringen med sit lovforslag om en vejafgift for lastbiler på vej i den gale retning. Ikke alene gør vejafgiften det dyrere at fragte gods og fødevarer i forhold til i dag – selv med en el-lastbil – men den rammer også skævt, hvor virksomhederne uden for de største byer og særligt landdistrikterne bliver hårdt ramt, og det kan i værste fald gå ud over beskæftigelsen. I transport- og logistikbranchen breder der sig en opfattelse af, at regeringen ikke lytter og anerkender de mange bekymringer ved lovforslaget, der bliver fremført. Det samme gælder for den række af konstruktive forslag til alternative veje at finde CO2-reduktionerne på, som branchen har bragt i spil. For eksempel afgiftsfritagelse af biobrændstoffer og hurtigere udrulning af drivmiddelinfrastrukturen til grønne lastbiler bl.a. ved afbureaukratisering af reglerne for nettilslutning og hurtigere kommunale udbud. Vejafgiften fører i sig selv ikke store CO2-reduktionerne med sig, og der er andre veje til en grønnere lastbiltransport, og derfor vil vi igen opfordre regeringen til at genoverveje branchens mange forslag. Vi er meget positive overfor, at regeringen er kommet branchen i møde mht. at fremrykke brugen af de tungere og længere lastbiler. Allerede i dag er der stort fokus blandt virksomhederne på ikke at køre en kilometer mere end nødvendigt, og at fragte så effektivt som muligt. Men målet må også være at få flere grønne lastbiler på vejene, når de er reelle alternativer. Vejafgiften skubber meget lidt til den udvikling. For de fleste er der intet økonomisk incitament, fordi den samlede pris stadig er for høj, og for de mange kan el-lastbilen endnu ikke løse mange af transportopgaverne pga. kortere rækkevidde, mindre lastekapacitet og længere ’optankning’. Gulerod frem for pisk Den grønne omstilling med den sorte bundlinje kræver en økonomisk kickstart til investeringer i ny, grøn teknologi. Pengene fra vejafgiften skal i langt højere grad have et cirkulært liv, der i en overgangsperiode bliver ført tilbage og hjælper virksomhederne til at have råd og turde kaste sig ud i omstillingen og investere grønt. Her kan midlertidige og målrettede tilskud hjælpe noget af vejen, præcis ligesom vi ser det i Sverige og i Tyskland. Derfor er det skuffende, og meget langt fra regeringens eget princip om, at nye erhvervsafgifter føres tilbage til erhvervet, når lovforslaget blot indeholder en pulje på 10 mio. kr. årligt ud af et statsligt provenu i milliardklassen. Da er det som om, at regeringen hiver stikket ud og dæmper den ellers spirende optimisme og begejstring, der var at finde på transportmessen. Derfor ender vejafgiften med primært at være et instrument til at opkræve flere skatter i stedet for grøn omstilling. Regeringen bør lytte til branchen og fremme den grønne omstilling gennem udvikling og ikke afvikling. For vognmændene er det ganske enkelt vanskeligt at se logikken i, at man skal betale milliarder i nye afgifter når det skævvrider Danmark endnu mere og gør forskellen mellem land og by større. Klimaudfordringerne er den største udfordring, vi står over for, og derfor er det også det stærkeste politiske argument i tiden for at få sin politik gennemført. Man skal dog være varsom med ikke at misbruge argumentet som løftestang til at gennemføre vejafgiften. Vi skal nå klimamålene, og det gør vi bedst ved at finde CO2-reduktionerne vha. de virkemidler og rammevilkår, der understøtter den grønne omstilling og samtidig bevare et stærkt transporterhverv. Til at opnå det er der andre veje end vejafgiften, og vores håb er, beslutningstagerne vil afsøge dem, inden de trykker på stemmeknappen. Debatindlægget blev bragt første gang den 15. maj 2023 i MobilityWatch. |
Your Content Goes Here