Fagpolitisk arbejde
Vores mål er at skabe merværdi for medlemmerne. Et af midlerne er at følge den politiske udvikling i Danmark, EU og den store verden. Vi gør brug af “den direkte indflydelseskanal” til ministre, partiernes ordførere, embedsmædene og andre meningsdannere. Skønner vi, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt, bruger vi også “den indirekte indflydelseskanal”, hvor fokus ligger på at bruge pressen til at påvirke offentligheden og dermed politikernes vælgere.
I Danmark
Danske Speditører holder kontakt med Christiansborg og ministerierne samt interesseorganisationerne for at være opdateret på det politiske område og sikre medlemmernes interesser.
Danske Speditører er som brancheorganisation medlem af Dansk Erhverv og bor til leje hos Dansk Erhverv i børsbygningen i København. Med tilknytningen til en af landets største erhvervsorganisationer står vi stærkt i tværgående politiske spørgsmål. Via medlemskabet har vi adgang til et stort og velfungerende serviceapparat.
Internationalt
Danske Speditører følger med i den politiske udvikling i EU-maskineriet i Bruxelles, hvor der udvikles politik med relevans for handel, logistik og infrastruktur.
Derudover er vi medlem af den verdensomspændende speditørforening FIATA, som varetager speditørernes interesser i bl.a. FN og WTO (World Trade Organization).
Sådan arbejder vi
Danske Speditører arbejder for at det skal være nemmere og mindre bureaukratisk at drive logistik- og speditionsvirksomhed i Danmark. Det vil gavne alt og alle – både speditørernes kunder i industrien, varemodtagerne, produktiviteten, væksten og beskæftigelsen!
Vi er branchens politiske talerør, og arbejder via:
Fagpolitiske resultater
Reform af Unionens Toldkodeks – udfordringer og anbefalinger fra Danske Speditører
Danske Speditører har holdt møde om den foreslåede reform af EU-Unionens toldkodeks (R-USS), hvor Europakommissionen introducerer begreberne "Single Liable Person (SLP) og Trust & Check (T&C).
Volatile fragtrater
Containerfragtrater på de store handelsruter oplever i øjeblikket en markant nedadgående tendens. Ifølge de seneste data fra Drewry’s World Container Index er gennemsnitsprisen for at transportere en 40-fods container fra Shanghai til Rotterdam 3 % lavere end på samme tidspunkt sidste år.
Domstol annullerer vejpakke-krav
EU-domstolen har annulleret kravet i EU-vejpakken om, at køretøjer skal vende tilbage hver ottende uge til hjemlandet (transportvirksomhedens driftscentral). Domstolen vurderer, at der ikke forelå tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere virkningen af dette krav.
Køreprøver på dansk, tysk og engelsk
Køreprøver kan med virkning fra 1. januar 2025 kun tages på enten dansk, engelsk og tysk.