Markante DMS Eksport-forsinkelser – en fælles udfordring

Danske Speditører arbejder tæt sammen med Toldstyrelsen for at finde løsninger på de betydelige udfordringer, der aktuelt præger DMS Eksport-systemet. Samarbejdet omfatter i disse udfordrende perioder daglig kontakt og bygger på en fortrolighed opbygget gennem mange år.

Hos adm. direktør Martin Aabak er valget af prioritering klart: Hvad tjener medlemmernes interesser bedst? »Der er ingen tvivl om, at forsinkelser og tekniske problemer med DMS Eksport-applikationen har skabt frustration og haft økonomiske konsekvenser for virksomheder,« siger Martin Aabak og fortsætter: »Vi prioriterer til stadighed tæt kontakt med medlemmerne, og derfor forstår vi, hvor presserende situationen er for vores medlemmer. Der er dog tale om en unik situation, hvor mange tusinder af lavværdipakker p.t. indføres til EU gennem Danmark.«
»Dialogen med Toldstyrelsen har ikke været uden bump på vejen, men vi bevæger os fremad i fællesskab. Og så skal man huske på, at både de mange dygtige medarbejdere hos Toldstyrelsen og vi har en fælles interesse i at skabe konsistente og effektive løsninger. Jeg er i dag blevet orienteret om, at der er fundet en midlertidig løsning, som her og nu imødekommer den aktuelle kapacitetsudfordring,« fastslår Martin Aabak.

I forlængelse af dialogen med blandt andet Danske Speditører tager Toldstyrelsen nu en række initiativer.
Et stabilt og effektivt DMS Eksport- og DMS Import-system er afgørende for at undgå forsinkelser og økonomiske tab. En vigtig del af løsningen inkluderer at mindske overbelastningen i systemet. Derfor vil Toldstyrelsen være bedre til at monitorere kapacitetsudfordringerne og sikre, at disse modsvares af Toldstyrelsens datakraft.

Rå datakraft
Det er samtidig aftalt, at Toldstyrelsen fremadrettet styrker sin IT-kapacitet. Hurtig og præcis hjælp er afgørende for, at speditørerne kan navigere effektivt i systemet. For at sikre, at ingen virksomheder oplever langvarige tekniske udfordringer, forbedrer Toldstyrelsen kommende testprocedurer, blandt andet forud for implementeringen af det kommende DMS Import.

For at minimere usikkerheden blandt virksomhederne drøfter vi med Toldstyrelsen, hvordan bedre nødprocedurer kan sikres, samt hvordan kommunikationen kan forbedres. Dette skal sikre, at alle ved, hvordan de skal agere, når systemet svigter.

Danske Speditører fortsætter dialogen med Toldstyrelsen og holder et skarpt fokus på at opnå en langsigtet løsning, der både gavner virksomhederne og styrker systemets robusthed. Vi takker for jeres tålmodighed og engagement og vil fortsat informere om udviklingen i sagen. Sammen når vi målet.

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: