Speditører ruster sig til mulig økonomisk krise

Kriseparathed er den mest effektive krisestyring. Speditørerne ruster sig til mulig recession i Europa-

For mange logistik- og transportvirksomheder er stigende omkostninger blevet en del af hverdagen, og det er næsten uundgåeligt at den aktuelle udhuling af købekraften, som følger af inflationen, bliver afsættet for en global recession. De fleste økonomer peger på, at recessionen formentlig bliver dybest i Europa, hvor udhulingen af købekraften og afhængigheden af gas er størst.

Foreløbig har gasforsyningssituationen været rimeligt god, gaslagrene er næsten fyldte, og energipriserne er faldet betydeligt siden sommeren 2022. Så mens vi i EU ser ud til at klare os gennem denne vinter, så er næste års situation betydeligt mere usikker.

Krisparathed = krisestyring

Sammen med Danske Speditørers europæiske søsterorganisation, Clecat, har speditørerne spurgt logistik- og transportvirksomhederne om deres forberedelser. For mange internationale speditører er prisstigninger uundgåelige og godt 2/3 af de 75 internationale virksomheder, som har medvirket i undersøgelsen svarer, at de forventer at fragtraterne kommer til at stige. Virksomhedernes betydelige fokus på reduktion af energiomkostningerne og udskydelse af investeringer betyder, at kun en mindre del af virksomhederne forventer at skulle reducere lønomkostningerne.

»Der er ingen tvivl om, at situationen er alvorlig. Spedition og transport er essentielt for at opretholde sikre forsyningskæder til dansk og europæisk erhvervsliv,« påpeger adm. direktør Martin Aabak fra Danske Speditører og fortsætter »Det ligger i enhver speditørs DNA er været hurtig til omstilling, men vi kommer ikke uden om, at der i 2023 fra politisk side skal mere fokus på rammevilkårene for transport og logistik, så speditørerne også får de nødvendige rammer til at udnytte den eksisterende transportkapacitet bedst muligt. Her er regelsanering sammen med fastholdelse af planlagte infrastrukturinvesteringer helt centrale omdrejningspunkter.«

Martin Aabak peger desuden på, at vi alle har et ansvar for at mindske de negative følgevirkninger af inflation og recession. »Særligt når det gælder ”den grønne omstilling” har vi i transportbranchen et ansvar for at påpege, når afgifter på godstransport ”iklædes grønne gevandter” men reelt blot er øgede omkostninger uden klimagevinster.«

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: