Toldkaos lurer
Det er intet mindre end en katastrofe for dansk eksport, at Toldstyrelsens nye DMS-eksportsystem er ramt af massive forsinkelser og fejl.
»Hvor en erklæring principielt skal registreres på under 30 minutter, er sagsbehandlingstiden nu op imod 3–4 timer og i nogle tilfælde endnu længere,« siger Jakob Størling, der er toldansvarlig hos Danske Speditører, og fortsætter: »Vi har endda eksempler på ventetider på op til et døgn.«
Forsinkelserne betyder, at gods står fastlåst på lager eller læsset på lastbiler, som ikke må køre, i stedet for at blive sendt til kunderne uden for Danmarks grænser. Resultatet er ikke kun skuffede kunder og spildte ressourcer, men også store økonomiske tab, der dagligt løber op for speditørerne og deres kunder.
»Og mens danske virksomheder kæmper med konsekvenserne af systemets begrænsede kapacitet, venter vi stadig på konkrete svar og en holdbar løsning fra Toldstyrelsen,« fastslår Jakob Størling.
Danske Speditører har gentage gange rykket Toldstyrelsen og været i tæt dialog for at finde ud af, hvornår vi kan forvente en afklaring. Senest har Toldstyrelsen stillet i udsigt, at de udsender en orientering om situationen og samtidig forsøger at løse problemet med ventetider for frigivelse af gods.
»Vi må ærligt sige, at tålmodigheden er ved at være opbrugt. Hvis Toldstyrelsens orientering ikke indeholder en konkret, realistisk løsning, vil Danske Speditørers sekretariat overveje næste skridt,« slutter Jakob Størling, mens han minder om, at eksporten er en livsnerve for dansk erhvervsliv.
I 2025 bliver DMS-import lanceret, og det skaber tiltagende nervøsitet hos speditørerne, for hvis systemet i dag lider under begrænset kapacitet, hvordan vil det så ikke være, når importdelen også kommer på?