Toldkonferencen 2021

Årets toldkonference fokuserer på de to områder som har været, og fortsat er mest omtalt i 2021 – nemlig nye digitale systemer hos Toldstyrelsen og implementeringen af Brexit.

På Toldkonferencen 2020 blev en masse nyt præsenteret – nye IT systemer hos Toldstyrelsen samt nye regler på toldområdet mht. handel med Storbritannien på grund af BREXIT

I år følger vi så op på begge dele!

Hvordan forløb BREXIT – hvad gik godt og hvad gik knap så godt? Og hvad har vi fortsat i vente mht. implementering af nye regler. Dette vil både de danske og britiske toldmyndigheder komme og fortælle om.

Hør også fra de danske fødevaremyndigheder om Brexit, og vejen hen mod den fulde indfasning af grænsekontrollen den 1. marts 2022.

Nye IT systemer fra Toldstyrelsen – 2021 er året hvor de første nye IT systemer fra Toldstyrelsen er blevet og bliver lanceret, og der vil løbende kommer flere over de næste 3 år. Bliv opdateret på Toldstyrelsens erfaringer indtil videre mht. implementeringen, og hør hvad der er på vej, og hvornår.

Målgruppe

Alle som arbejder med told og toldområdet i det daglige. Konferencen er relevant for både transportkøber- og sælger virksomheder samt rådgivere og advokater der beskæftiger sig med toldområdet.

Varighed

Konferencen starter kl. 09.30 og slutter kl. 16.30. Den 10.november 2021, Munkebjerg Hotel, Vejle

Pris

DKK 2.295 ekskl. moms

Program

 

Tid Indhold
09.00 Registrering og morgenbrød

09.30

Velkomst ved konferencier Carsten Willemoes Jørgensen, Associate professor, Aarhus Universitet
09.40

Præsentation af nye Toldstyrelsens nye IT toldsystemer

Hør hvilke systemer der er sat i gang i 2021. Få en gennemgang af systemerne og evaluering af implementeringen samt den løbende drift.

Hør også mere om lanceringerne i 2022 og 2023, som er væsentlige for store dele af import- og logistikbranchen i Danmark.

Få:

  • Status på implementering af nyt importsystem for angivelser med reduceret datasæt i 2021
  • Status på tilslutning til importkontrolsystemet (ICS2) i 2021 – for post- og ekspreskurervirksomheder

Hør også om:

  • Næste lancering af det nye importsystem for import- og logistikvirksomheder i 2022 og proces for inddragelse
  • Næste tilslutning til importkontrolsystemet (ICS2) for post, ekspreskurerer, speditører, logistikvirksomheder og luftfragtvirksomheder i 2023 og proces for inddragelse

Spørgsmål fra salen

v/Toldstyrelsen

11.20 Kommentarer og tanker fra Danske Speditører, fagudvalg told omkring proces for implementering af IT systemer
11.40 Frokost
  Tema BREXIT
12.40

Et kig på Brexit fra Toldstyrelsens perspektiv

v/Toldstyrelsen

13.00

Status på Brexit fra britisk perspektiv

Få status og hør seneste nyt om Brexit fra The Border and Protocol Delivery Group

Next step:

  • 1 Jan 2022

    • Full customs controls (as previously planned)
    • Pre-notification for SPS goods (previously 1 October 2021)

    1 July 2022

    • Full SPS controls (previously 1 January 2022)
    • Safety and Security declarations for inbound movements (previously 1 January 2022)

Indlægget er online fra London

14.45 Kaffepause
15.15

Fødevarer og Brexit

  • Hør om erfaringerne indtil videre mht. import og eksport af fødevarer
  • Vi ser frem mod den fulde indfasning af grænsekontrollen i Storbritannien pr. 1. marts 2022

v/Fødevarestyrelsen

15.45

Danske Speditørers evaluering af Brexit

• Hvad er status på handel med UK før/efter Brexit

• Hvordan får vi vores handel tilbage?

16.00 Afrunding ved Konferencier

Tilmeldning