Kilometerbaseret vejafgift – debat om bøder fortsætter

Debatten om bøder for overtrædelse af reglerne om kilometerbaseret vejafgift er igen blusset op. Det sker på kanten af, at afgiften står over for en udvidelse af omfanget af lastbiler, der skal betale kilometerbaseret afgift.

Fra den 1. januar 2027 udvides den kilometerbaserede vejafgift til også at omfatte lastbiler mellem 3,5 og 12 tons. Hidtil har ordningen alene omfattet køretøjer over 12 ton, men udvidelsen betyder, at en væsentligt større del af den danske vognmandsbranche fremover bliver omfattet af afgiften.

Den kilometerbaserede vejafgift har både inden og efter sin indførelse været genstand for debat. Efter indførelsen har kritikken blandt andet handlet om administration, tekniske udfordringer og niveauet for sanktioner. Ifølge myndighederne er antallet af overtrædelser faldende, men spørgsmålet om proportionalitet i bøderne står stadig tilbage.

Et halvt år efter indførelsen af vejafgiften blev bøden for manglende eller forkert betaling af vejafgift hævet fra 4.500 til 9.000 kroner. Danske Speditører har hele tiden advaret imod høje bøder som et mål i sig selv.

»Bevidst snyd skal sanktioneres, men bøderne skal være proportionale – ellers risikerer vi, at selv små administrative fodfejl udløser skyhøje regninger. Højere bøder skaber ikke bedre efterlevelse, men risikerer at undergrave tilliden til systemet«, siger Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører.

Danske Speditører forstår godt den frustration, som mange virksomheder har oplevet i forbindelse med kilometerafgiftens bødestruktur, men det betyder ikke, at løsningen blot er at skrotte systemet.

»En klogt indrettet kilometerafgift kan være et legitimt redskab til at fremme den grønne omstilling – hvis den motiverer til investeringer i ny teknologi og ændret adfærd«, understreger Martin Aabak.

Ifølge Sund & Bælt er der på nuværende tidspunkt udstedt bøder for ca. 180 mio. kr., hvoraf de 65 mio. kr. er betalt. Andelen af betalte bøder er stort set den samme blandt danske og udenlandske køretøjer.

Transportminister Thomas Danielsen var kaldt til samråd om kilometerafgiften tidligere på ugen, hvor han understregede, at 99,9 procent af danske lastbiler kører problemfrit, mens det samme gælder for 99,7 procent af udenlandske lastbiler.

I stedet for at afskaffe kilometerafgiften eller rette ensidig kritik mod udenlandske lastbiler peger Danske Speditører på behovet for en saglig evaluering af ordningen. Fokus bør være på proportionalitet i bødepraksis og på at sikre, at afgiften skaber reelle incitamenter til investeringer i ny teknologi og ændret adfærd. Lykkes det, kan kilometerafgiften indfri sit formål som et redskab til grøn omstilling, der samtidig sikrer fair konkurrence og tillid i branchen.

b
b
b