Fortsat grænsekaos i Ukraine

Nitusindfemhundredeti. 21. marts 2024 ventede 9.510 lastbiler ved de fire grænseovergange fra Ukraine til Polen. Kun 373 lastbiler fik grænsepassage

Antallet af ventende lastbiler ved grænseovergangene fra Ukraine til Polen er steget markant i løbet af de seneste uger. Nu holder mere end 8.000 lastbiler i kilometerlange køer, hvor chaufførerne utålmodigt venter på toldbehandling.

“Det er en situation, som vi naturligvis har fuld fokus på,” siger adm. direktør Martin Aabak. Han tilføjer, “Det er ikke blot det psykiske pres, chaufførerne er under, mens de venter, der er uacceptabelt. Men også de fysiske hindringer, der lægges for lastbilerne parallelt med den ressourcesvage toldbehandling, udgør en alvorlig udfordring for Ukraines økonomi på den ene side og for effektive logistik- og vareforsyningskæder til Europas virksomheder og forbrugere på den anden side.”

Politisk pres

Danske Speditører har det seneste halve år arbejdet hårdt for at finde en politisk løsning på problemet. Martin Aabak erkender dog, at tempoet i den europæiske politiske proces ikke altid stemmer overens med dansk mentalitet, og slet ikke med speditørernes arbejdsform, der fokuserer på effektivitet, præcision og kundefokus.

“Vi har iværksat både direkte og indirekte henvendelser til Kommissionen. Allerede før årsskiftet informerede vi transportminister Thomas Danielsen, som tog problemet op med sine europæiske kolleger i starten af december. Siden da har vi benyttet alle tilgængelige kanaler,” fastslår Martin Aabak.

“Vi har både kontaktet Kommissionen direkte, og efter opfordring fra Danske Speditører har Moderaternes medlem af Europa-Parlamentet, Bergur Løkke Rasmussen, bedt om en vurdering fra transportkommissær Adena Valean. Kommissæren har i et skriftligt svar meddelt, at der er alvorlige konsekvenser både for de berørte chauffører og for varernes uhindrede bevægelighed,” fortsætter Martin Aabak, der dog ser et glimt af håb i “den mørke tid”, da Valean har forsikret, at Kommissionen fortsat arbejder på både kortsigtede initiativer og langsigtede løsninger.

Den danske regering deler denne holdning, som udenrigsminister Lars Løkke har orienteret Danske Speditører om. Udenrigsministeren forsikrer direkte, at regeringen vil fortsætte bestræbelserne for at finde en samlet europæisk løsning, men at man samtidig følger de nationale aktører tæt. Efter aftale med udenrigsministeren opdaterer sekretariatet nu jævnligt den danske ambassade i Warszawa om situationen ved grænsen mellem Ukraine og Polen.

Situationen skaber frustrationer

For observatører er det åbenlyst paradoksalt, at i en tid hvor hele EU og de europæiske lande yder omfattende støtte til Ukraine – både militært og økonomisk – tillader man ikke udførsel af de varer fra Ukraine, der er med til at støtte den ukrainske økonomi.

“Polen er lige nu en central port til Europa, samtidig med at Polen er blandt de største donorlande til Ukraine. Det virker som om, at ikke alle regeringskontorer i Warszawa taler sammen,” påpeger adm. direktøren for Danske Speditører og udtrykker bekymring. “Den dygtige speditør, som jeg repræsenterer, gør alt for at finde gode løsninger. Jeg får meldinger om, at den noget længere tur via Slovakiet, ligesom via Ungarn og Rumænien, er blevet forsøgt, men også der har grænseovergangene i perioder været blokerede. Dette kan have alvorlige langsigtede konsekvenser. Jeg har fået tilkendegivelser om, at der er kunder, som lige nu flytter deres produktion væk fra Ukraine, da det ikke er økonomisk bæredygtigt for dem at producere med de ekstra omkostninger, der er forbundet med transporten.”

Spørgsmålet for Ukraine er, om produktionen vil vende tilbage, især hvis konflikten bliver langvarig. For speditør- og transportbranchen handler det om at undgå de nuværende forhindringer.

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: