Anbefaler kritisk granskning af containerrederier
Ny analyse fra The International Transport Forum (ITF) en uafhængig organisation under OECD dokumenterer stærke tegn på ulige konkurrencevilkår indenfor oversøisk containertrafik.
Ny analyse fra The International Transport Forum (ITF) en uafhængig organisation under OECD dokumenterer stærke tegn på ulige konkurrencevilkår indenfor oversøisk containertrafik.
Den ulige konkurrence er uhensigtsmæssig og derfor anbefaler ITF i rapporten ”Performance of Maritime Logistics” både at containerrederierne underlægges skrappere kontrol fra de nationale konkurrencemyndigheder og at konkurrencemyndighederne gennemfører en kritisk undersøgelse af konsekvenserne af containerrederiernes opkøb af speditions- og logistikudbydere.
Den omfattende analyse dokumenterer voldsomme stigninger i containerraterne kombineret med store problemer med pålideligheden i forsyningskæderne, og det tyder på alvorlige problemer med konkurrencevilkårene. Ikke mindst den undtagelse fra de almindelige konkurrenceregler, som containerrederierne har opnået i form af tilladelsen til de såkaldte vessel sharing agreements – også kendt som Ocean Alliances – hvor rederierne deler ledig kapacitet, giver anledning til kritik.
Logistik og spedition
Et andet forhold, der giver anledning til en anbefaling af en nærmere granskning er containerrederienes opkøb af logistik- og speditionsvirksomheder. En udvikling, der for alvor har taget fart efter at de høje fragtrater har sikret rederierne store overskud.
Adm. direktør, Martin Aabak fremhæver, at ITF dermed er på linje med blandt andet Danske Speditører som tidligere har peget på at rederierne vertikale ekspansion også sker på ulige vilkår, som på længere sigt vil betyde markant øgede fragtomkostninger,
»Vi er glade for, at ITF fuldt ud har anerkendt de udfordringer, som den igangværende vertikale integration af containerskibsfartsindustrien og logistikudbyderne udgør for konkurrencereguleringen«, siger Martin Aabak og fortsætter »Det er på tide, at Europa-Kommissionen omgående reviderer deres konkurrenceramme for at afspejle virkeligheden på markedet for containerskibe og sikre, at de registrerer hele omfanget og virkningerne af rederiernes virke, som det opleves af resten af transport- og speditionsbranchen som samarbejder i den maritime logistikforsyningskæde.«
ITFs anbefalinger skal drøftes og prioriteres i Danske Speditørers Fagudvalg Sø på fagudvalgets møde primo august.