
Mens vi venter på elektroniske fragtbreve
eFTI-systemet, der gør det muligt for transportvirksomheder og kontrolmyndigheder at benytte elektronisk dataudveksling, herunder fragtbreve, er indenfor få år en realitet.
Trafikstyrelsen er ved at udvikle og implementere den danske del af eFTI-systemet, som skal være på plads inden juli 2027. Fra denne dato bliver det også et krav, at myndighederne skal acceptere elektronisk data i forbindelse med kontroller.
De data, som skal kunne udveksles i eFTI, er i begyndelsen data fra fragtbrevet jf. kravene i transportlovgivningen og reglerne om bl.a. cabotage og farligt gods.
Ambitiøs plan
Trafikstyrelsens system kan, når det er fuldt implementeret, ”tale sammen med” speditørernes egne systemer, hvilket betyder at kontroller bliver mere smidige end før, da data udveksles hurtigere. Det gør også, at det bliver muligt for at udføre kontroller på andre måder end i dag – f.eks. kan vejsidekontroller i noget omfang fjernes og i stedet kan nummerpladegenkendelse give adgang til de relevante data, som kontrolmyndigheden efterspørger.
Fra 2029 forventes det at blive et krav at benytte elektronisk dataudveksling, og at virksomhederne har implementeret en IT-platform, der kan tale sammen med myndighedernes eFTI-system.
Indførelsen af eFTI og elektroniske fragtbreve har været i gang siden, EU i 2020 vedtog eFTI-forordningen, og sidenhen er der vedtaget en række retsakter, hvoraf de sidste forventes at blive vedtaget i løbet af 2025. Danske Speditører har fulgt det omfattende arbejde siden starten, og opdateret information offentliggøres løbende på Danske Speditørers hjemmeside.