Ny dieselafgift: Danmark får højeste dieselpriser

Når regeringens dieselafgift træder i kraft 1. januar 2025 betyder det rekordhøje dieselpriser i Danmark, og ingen ved hvad det betyder for grænsehandelen med diesel.

Hos Danske Speditører anerkender foreningen, at der er bred politisk opbakning til regeringens grønne transportpolitik. Det burde betyde hurtig og enkel implementering af de nye afgiftsbestemmelser. Virkeligheden er i imidlertid en anden, og så der er der ikke viden om konsekvenserne.

I det høringssvar som foreningen har sendt til Skatteministeriet skriver Danske Speditører blandt andet: ”Selvom Danske Speditører anerkender den brede politiske opbakning til aftalen, er det nødvendigt at pointere, at den sene gennemførelse og ændringen af en længe forberedt vejafgift vanskeliggør speditørers og transportkøberes arbejde. I forlængelse af det er det også Danske Speditørers ønske, at CO2-emissionsklasserne hurtigst muligt bliver lagt ind i Motorregistret.”

Usikker klimagevinst

Samtidig er der stor usikkerhed om de mulige klimagevinster. Det fremgår af lovforslaget, at afgiften på svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.) forhøjes med 52,0 øre pr. liter ekskl. moms fra 1. januar 2025.

»En forudsætning for at en klimagevinst er, at dieselafgiften vil mindske forbruget af diesel, dels som følge af mindre trafikarbejde, og dels som følge af mere energieffektive køretøjer. Hertil kommer en virkning via grænsehandel, hvor afgiftsforhøjelsen alt andet lige trækker i retning af tankning i udlandet,« siger Lars Bech fra Danske Speditører og fortsætter »Vi har da noteret os, at også den tidligere skatteminister (Jeppe Bruus, red.) gør opmærksom på, at der er betydelig usikkerhed forbundet med grænsehandel med brændstof, da det fx afhænger af priser, regulering og afgifter mv. i Danmark, Tyskland og Sverige, men også i en række andre lande, da lastbiler typisk kan køre over 2.000 km på en tank.«

Med den nye dieselafgift bliver literprisen på diesel fra årsskiftet 13,78 kroner i Danmark. »Det bringer Danmark helt i top hvad angår listeprisen på diesel, og derfor frygter vi, at grænsehandelen med diesel stiger markant. Det kan alle forstå kommer til at betyder et provenu-tab i Danmark, men mere bemærkelsesværdigt er det, at ved at flytte dieselkøbet ud af Danmark til landene omkring os, så betyder det, at det ser ud som om, vi får en klimagevinst i form af mindre CO2-emission i Danmark,. men det er dog kun i regnearkene på Slotsholmen, at den gevinst kan ses. Virkeligheden er, at klimapåvirkningen ved godsfragt vil være den samme både før og efter dieselafgiften,« påpeger Lars Bech.

Tilbage står den usikkerhed om hvorvidt en potentiel klimagevinst, der kan realiseres ved indførelsen af emissionsfrie køretøjer, og om den grønne pulje, som også finansieres med dieselafgiften, kan presse på for overgangen til køretøjer med mindre CO2-pårvirkning. Provenuet, der skulle sikre finansieringsgrundlaget, er i hvert fald usikkert.

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: