Ny virksomhedsordning skal give dobbelt-trailere bedre adgang
Transportminister Thomas Danielsen lancerede mandag en ny virksomhedsordning, der skal forbedre adgangen til motorvejene for ”lange lastbiler”, de såkaldte dobbelt-trailere. Den nye ordning betyder, at virksomheder nu kan ansøge om at få lov til at betale for tilslutning til motorvejen fra deres lager- og logistikfaciliteter.
Transportminister Thomas Danielsen har store forventninger til en nye ordning: »Vi vil gerne sikre, at vi udnytter vores infrastruktur bedst muligt, og at vi samtidig gør det nemt for erhvervslivet at bidrage til den grønne omstilling. Lange lastbiler kan transportere mere gods ad gangen, hvilket både reducerer CO2-udledningen og mindsker trængslen på vejene.«
Dermed er ministeren, ikke overraskende, på linje med Danske Speditører, som ofte har peget på, at dobbelttrailere er et vigtigt skridt i retning af at optimere godstransporten på de danske veje, samtidig med at det understøtter målet om en mere bæredygtig transportsektor. Ved at give bedre adgang for de lange lastbiler kan virksomhederne mindske antallet af nødvendige transporter, hvilket ikke alene reducerer trafikbelastningen, men også mindsker miljøpåvirkningen.
Positiv, høflig
Selvom adm. direktør Martin Aabak i udgangspunktet er positiv overfor den nye virksomhedsordning frygter han, at det kan få tilfældighedens skær, og så er der lige regningen! »Det er vigtigt at analysere, hvordan vi som samfund bedst kan støtte op om nødvendige investeringer og hvor. Effektive forsyningskæder og klimavenlig transport er i alles interesse, og derfor bør vi sikre, at infrastrukturen understøttes bedst muligt,« fastslår Aabak og pointerer desuden, at infrastrukturen er et fælles gode, og at finansieringen bør afspejle dette ansvar: »Infrastrukturen er noget, vi alle benytter, og den bør derfor finansieres på en måde, der afspejler vores fælles ansvar. Hvis der skulle blive tale om brugerbetaling, bør det ske via målrettede kørselsafgifter, der specifikt er øremærket til at udbygge den nødvendige infrastruktur, som er afgørende for effektiv logistik og forsyning.«
Martin Aabak peger på at branchen står over økonomiske udfordringer, herunder særligt til den grønne omstilling, men også at vi står på ”dørtrinnet” til flere nye afgifter, som kun delvist føres tilbage til branchen. »Vi går ind i dialogen med et åbent sind, men samtidig står vi overfor en forhøjet dieselafgift og en ny kilometerafgift fra årsskiftet, hvilket gør det udfordrende at acceptere yderligere omkostninger for godsfragten.«
Foto: Claus Bjørn Larsen
Kort om virksomhedsordningen
Virksomhedsordningen lanceres for at muliggøre en hurtigere udbygning af dobbelttrailervejnettet og høste flere potentialer ved effektiv godskørsel. Der åbnes for ansøgninger fra 1. november 2024, hvor ansøgere betaler et administrationsgebyr på 50.000 kroner, der går til Vejdirektoratets behandling af ansøgningen. I forbindelse med den enkelte ansøgning skal det afklares, hvad det kræver at tilpasse vejnettet fra ansøgerens virksomhed til motorvejsnettet. Efterfølgende skal ansøgeren i samarbejde med den relevante kommune beslutte at gennemføre tilpasningen af vejnettet, hvor ansøgeren afholder udgiften