Strømlinede regler skal skabe en bæredygtig godstransport
Hver dag passerer næsten 2000 lastbiler Øresundsbron mellem Danmark og Sverige. Begge lande er afhængige af en gnidningsløs og hurtig transport af gods og lastbiler mellem vores grænser, samtidig med at vi opretholder sikre leverings- og logistikkæder til virksomhederne
KRONIK Der er brug for, at Danmark og Sverige koordinerer reglerne for køretøjer. På den måde kan vi sikre mere bæredygtig godstransport
Martin Aabak, adm. direktør, Danske Speditører
Mats Nordin, formand, Sveriges Transportindustriförbund
Linus Eriksson, adm. direktør, Øresundsbron
Hver dag passerer næsten 2000 lastbiler Øresundsbron mellem Danmark og Sverige. Begge lande er afhængige af en gnidningsløs og hurtig transport af gods og lastbiler mellem vores grænser, samtidig med at vi opretholder sikre leverings- og logistikkæder til virksomhederne.
Og dette bliver endnu vigtigere, når Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland står færdig i 2029. Den giver mulighed for endnu mere effektiv transport mellem Sydeuropa, Danmark og Sverige.
I dag er der imidlertid forhindringer, der gør det umuligt at køre mellem Danmark og Sverige med køretøjer, der er længere end 34 meter. I Danmark er det f.eks. kun tilladt at benytte køretøjer med en maksimal længde på 34 meter – og det gælder kun på nogle få motorvejsstrækninger.
I Sverige er det tilladt at køre med køretøjer på 34,5 meter, men kun på det såkaldt udpegede statslige vejnet og på kommunale tilslutningsveje op til vigtige logistikknudepunkter. Der er forskellige regler på flere områder, som forhindrer grænseoverskridende transport med lange køretøjer. Det er med andre ord ikke helt koordineret.
Det betyder i praksis, at de længere lastvognstog, som overholder svenske specifikationer, der tillader køretøjer over 34 meter, ikke må køre i Danmark. Det vil sige, at vores danske og svenske transportvirksomheder, som ofte opererer internationalt, ikke kan optimere deres ressourcer.
Tør ikke investere
De tør ikke investere i køretøjer, som måske kun må køre på den ene side af Øresundsbron, når der ofte er behov for at kunne krydse grænsen og transportere gods mellem Danmark og Sverige.
Det er – ikke mindst ud fra et klimamæssigt synspunkt og muligheden for at reducere CO2-udledningen – meget negativt, fordi længere køretøjer også betyder mindre udledning pr. transporteret mængde. Det ville desuden kunne give mindre trængsel og forbedre transportvirksomhedernes økonomi. Den potentielt bedre udnyttelse af materiellet reducerer også de alvorlige konsekvenser af manglen på kvalificerede chauffører.
Det næste skridt
Vi sætter pris på, at både transportminister Thomas Danielsen i Danmark og infrastrukturminister Andreas Carlson i Sverige sammen med de relevante myndigheder har åbnet for brug af længere køretøjer i deres respektive lande.
Danmark og Sverige er to lande, der har meget tætte forbindelser og udstrakt samhandel. Begge lande har også store internationale transportvirksomheder, der skaber job og beskæftigelse, men som også er på forkant med mere bæredygtige og klimasmarte transportløsninger.
Vi ønsker nu, at transportminister Thomas Danielsen og infrastrukturminister Andreas Carlson tager det næste skridt, for at transportvirksomhederne også i fremtiden kan være på forkant og bidrage med god transport, skabe arbejdspladser og øge mulighederne for, at vores respektive landes virksomheder hurtigt kan få gods og varer ud på markedet.
Gør det muligt at bruge køretøjer med en længde på op til 34,5 meter mellem Danmark og Sverige, og udvid det tilladte vejnet til disse køretøjer i begge lande.
Lad os sætte os et mål om at løse dette inden årets udgang. Danske Speditører og Sveriges Transportindustriförbund bidrager gerne – sammen med Øresundsbron – med konkrete løsninger og erfaringer. Vi kan mødes i København eller Malmø, eller hvorfor ikke midtvejs på Øresundsbron?
Kronikken blev bragt i Dagbladet Børsen mandag den 12. juni 2024