Færre grænsehindringer skal lette den tunge transport

En dansk-svensk arbejdsgruppe har undersøgt mulighederne for at gøre det nemmere at fragte gods på tværs af grænsen mellem Danmark og Sverige. Den danske transportminister og den svenske infrastruktur- og boligminister har som fælles mål at fjerne grænsehindringer til glæde for den grønne omstilling og transporterhvervet.

En dansk-svensk arbejdsgruppe har undersøgt mulighederne for at gøre det nemmere at fragte gods på tværs af grænsen mellem Danmark og Sverige. Den danske transportminister og den svenske infrastruktur- og boligminister har som fælles mål at fjerne grænsehindringer til glæde for den grønne omstilling og transporterhvervet.

Øresundsforbindelsen fejrer 25-årsjubilæum og står som et stærkt symbol på de tætte relationer mellem Danmark og Sverige. De senere år har der været et øget fokus på at ensrette reglerne på begge sider af Øresund, så det er nemmere at krydse grænsen i lastbil.

“Når der er forskellige regler for længde og størrelse på lastbiler på hver side af Øresund, er det unødvendigt besværligt at fragte gods over Øresund. Derfor er vi enige om på tværs af sundet at ensrette reglerne for dobbelttrailervogntog, så der er færre grænsehindringer for transportbranchen. På den måde kan mere gods fragtes længere på en enkelt lastbil, og det er samtidig godt for klimaet”, siger transportminister Thomas Danielsen.

Transportministeren har et tæt samarbejde med sin svenske kollega om at reducere grænsehindringerne for dobbelttrailervogntog, som er lastbiler med en længde over 25,25 meter. Ministrene nedsatte i 2024 en dansk-svensk arbejdsgruppe med formål at afdække hindringerne og finde mulige løsninger, og resultaterne er nu sammenfattet i en rapport. Arbejdsgruppen anbefaler blandt andet:

  • I Danmark skal den tilladte maksimumlængde for A-double-kombinationen øges til fra 32 meter til 32,5 meter.
  • I Danmark skal AB-double-kombinationen tillades med drejbare aksler.
  • Regler for skilte på lastbiler skal harmoniseres, og Danmark og Sverige vil gensidigt anerkende skiltene i de to lande.
  • Dobbelttrailervejnettet skal udvides i begge lande.

Ministrene arbejder videre på hver side af Øresund med at implementere de forskellige forslag fra rapporten.

Kommentar fra Danske Speditører:

Positivt skridt mod smidigere grænsekrydsende godstransport
Danske Speditører hilser de dansk-svenske anbefalinger om færre grænsehindringer og bedre rammer for dobbelttrailervogntog velkommen. Når myndighederne i Danmark og Sverige samarbejder om at harmonisere regler og tilladelser, skaber det både mere effektiv logistik og bedre udnyttelse af transportkapaciteten.

“Vi har overfor både danske og svenske myndigheder og politikere peget på, at EMS2-vogne er klimavenlige og kapacitetsstærke, og at det giver god mening at reducere friktion og unødige forskelle i reguleringen, når varer skal fragtes over en af Nordeuropas vigtigste forbindelser. Derfor er den dansk-svenske analyse godt nyt for både klima, konkurrenceevne og chaufførernes hverdag,” siger direktør Martin Aabak

Særligt harmonisering af skiltning, tilladelser og tekniske krav til vogntog er afgørende for at sikre, at reglerne ikke skaber stopklodser midt i transportkæden. Øresund er en vital akse for international spedition, og de fremlagte anbefalinger understøtter visionen om en mere sammenhængende og fleksibel transportinfrastruktur.

“Hos Danske Speditører vil vi, sammen med vores svenske søsterorganisation, følge implementeringen tæt, og vi opfordrer myndighederne til at inddrage erhvervet i det videre arbejde – herunder i spørgsmål om udbygning af vejnettet og effektivisering af tilladelsesprocedurer for længere vogntog,” slutter Martin Aabak.