
Speditørerne byder ind på EU’s kommende havnestrategi
Danske Speditører har leveret omfattende anbefalinger til EU-Kommissionen for at sikre robusthed, konkurrenceevne og bæredygtighed i de europæiske havne, når den nye havnestrategi offentliggøres sidst på året.
Når EU-Kommissionen sidst på året offentliggør udkastet til ny havnestrategi, sker det efter en omfattende høringsproces. Her har speditørerne leveret omfattende anbefalinger til, hvordan EU’s havnepolitik bør udformes for at styrke robustheden, konkurrenceevnen og bæredygtigheden i de europæiske havne.
»Havnene spiller en afgørende rolle som knudepunkter for international handel og som motorer for økonomisk vækst. De er nøglen til både Europas konkurrencekraft, den grønne omstilling og samfundets generelle modstandsdygtighed over for kriser,« siger Lars Bech, chef for Politik & Analyse hos Danske Speditører og fortsætter »Derfor er det afgørende, at EU anlægger en helhedsorienteret tilgang til de udfordringer, havnene står over for.«
Fokus på konkurrence og infrastruktur
Blandt de centrale anbefalinger er et ønske om skærpet håndhævelse af EU’s konkurrenceregler, så der sikres åben adgang til havnetjenester og fair vilkår for alle aktører. I de senere år har en stigende koncentration og vertikal integration i shippingbranchen reduceret valgmulighederne og undermineret konkurrencen. Store globale rederier har ikke blot slået sig sammen i dominerende alliancer, men har også udvidet deres aktiviteter til terminaldrift og landbaseret logistik.
»Vi oplever, at denne udvikling giver rederier mulighed for at kontrollere flere led i forsyningskæden og begrænser derved uafhængige speditørers adgang til alternative løsninger, særligt i perioder med afbrydelser og ustabilitet,« siger den politiske chef.
Havnenes særlige rolle skal ifølge speditørerne understøttes af investeringer.
»Flere steder i Europa er der brug for betydelige investeringer i transportinfrastruktur – særligt forbindelserne mellem havnene og deres bagland – for at fremme en gnidningsfri logistik og styrke forsyningskæderne,« påpeger Lars Bech på vegne af Danske Speditører, men minder samtidig om nødvendigheden af at fremme bæredygtige løsninger i havnene. Det handler ifølge Danske Speditører blandt andet om at sikre adgang til vedvarende brændstoffer og ren energi, og om at skabe rammer for den grønne omstilling, som både er realistiske og ambitiøse.
Cybertruslen forstærkes
Samtidig peger speditørerne på vigtigheden af cybersikkerhed og kriminalitetsbekæmpelse for at sikre trygge og stabile maritime knudepunkter. Den triste baggrund er, at rederier, havneselskaber og andre logistikfirmaer er blandt hovedmålene for hackere, der vil knække de globale forsyningskæder, og det giver en skarp stigning i angreb på branchen. Det viser en undersøgelse fra hollandske NHL Stender University of Applied Sciences som omtales i Dagbladet Børsen den 6. august. 73 angreb på transportbranchen har undersøgelsen opgjort for 2024. Det er en stigning fra 64 tilfælde i 2023 og 20 i 2020.
»Vi havde på årsmødet i maj flere indlæg om cybersikkerhed og fremtrædende erhvervsrepræsentanter, der viste deltagerne hvor galt det kan gå, når hackerne slår til,« slutter Lars Bech.
Danske Speditører arbejder kontinuerligt sammen med foreningens kolleger i Bruxelles og Fagudvalg Sø for, at speditørernes stemme bliver hørt i udviklingen af en fremtidssikret europæisk havnestrategi.
