Havnestrejke med konsekvenser
Danske Speditører følger nøje udviklingen omkring den potentielle strejke på havnene på USA’s østkyst og Golfkysten, som ser ud til at blive en realitet den 1. oktober. Strejken får betydelige konsekvenser for internationale forsyningskæder og godsfragten. Flere store rederier har allerede annonceret ekstra gebyrer for at imødegå de forstyrrelser, der forventes i forbindelse med strejken.
Fra 1. oktober indfører rederier som MSC, CMA CGM og Hapag-Lloyd nye tillæg for containerfragt mellem Europa og USA. Ifølge nyhedsbrevet The Loadstar nævnes nødsituationstillæg (Emergency Operations Surcharge) på op til $1.500 for en 40-fods container (”Carriers announce disruption surcharges for USEC cargo as strike looms”, The Loadstar 19/09/2024).
Det er et gebyr, som ærgrer adm. direktør Martin Aabak: »De gebyrer, vi hører nævnt, er voldsomme. Det er immervæk en markant forøgelse af fragtomkostningerne, og det vil påvirke fragtraterne markant. Disse foranstaltninger er en tidlig advarsel om, hvad der kan ske med fragtraterne, hvis strejken bliver omfattende,« siger speditør-direktøren.
Martin Aabaks bekymring er, at en længerevarende blokade på de amerikanske havne vil få vidtrækkende konsekvenser, ikke kun for transporten til USA, men også for forsyningskæder i Asien og Europa.
»Hvis skibe bliver forsinket på vej til og fra USA, og det er uundgåeligt hvis havnene fra New Jersey til Puerto Rico lukker ned, vil effekten kunne mærkes globalt, især i forbindelse med den travle sæson op til det kinesiske nytår i slutningen af januar, hvilket kan føre til højere fragtpriser og længere ventetider,« påpeger Martin Aabak.
Mange konsekvenser
Danske Speditører vurderer også, at en strejke får alvorlige økonomiske konsekvenser, især for amerikanske eksportører af landbrugsprodukter og bilindustrien. Manglende eksport kan føre til stigende fødevarepriser i lande, der er afhængige af amerikansk produktion, og forsyningsproblemer i bilindustrien kan medføre produktionsnedskæringer og midlertidige fabrikslukninger.
»Usikkerheden understreger behovet for, at speditørerne og deres kunder allerede nu begynder at overveje alternative transportmuligheder, herunder luftfragt og andre havne, såsom de canadiske havne i Halifax og Montreal,« slutter Martin Aabak.
Danske Speditører peger på, at det er en amerikansk udfordring, der kalder på en amerikansk løsning. Den potentielle strejke fra 1. oktober udspringer af bredere strukturelle udfordringer, hvor spørgsmålet om automatisering på havnene er et centralt stridspunkt. International Longshoremen’s Association (ILA), som repræsenterer de amerikanske havnearbejdere, er stærkt imod automatisering af arbejdspladserne, da de frygter, at det vil erstatte menneskelig arbejdskraft. Imidlertid advarer eksperter om, at en fastholdelse af ineffektive arbejdsprocesser kan gøre USA mindre konkurrencedygtig på det globale marked og føre til højere importomkostninger.
Sikre forsynings- og logistikkæder er temaet for Danske Speditørers repræsentantskabsmøde den 31. oktober 2024.