Røde Hav: Konsekvenser for transport- og spedition

Blokaden af Suezkanalen har tvunget rederier til at omstille ruter om Kap Det Gode Håb, og det har betydelige konsekvenser for transittider, driftsforstyrrelser og stigende omkostninger i Europa.

Siden slutningen af 2023 har flere angreb anført af Houthi-oprørere fundet sted i Det Røde Hav. Angrebene fik hurtigt en række rederier til at suspendere handelsruter gennem Suezkanalen og i stedet planlægge ruter om Kap Det Gode Håb. Omlægningen af handelsruterne har medført længere transittider og forårsaget driftsforstyrrelser hos virksomheder og transportkøbere i Europa. Samtidig har indførelsen af en række tillæg og de stigende fragtrater øget omkostningerne ved international søfragt betydeligt.

Konsulentfirmaet Drewry’s sammensatte containerindeks, også kaldet World Container Index, faldt i denne uge med 4% til $3.824 pr. 40 fods container, men er steget med 88% sammenlignet med samme uge sidste år. Denne uges reduktion i indekset følger dog otte på hinanden følgende uge-til-uge-stigninger. Stigningen er sket hurtigere og mere markant end den gang Ever Given blokerede Suez-kanalen i seks dage.

I briefingen her gennemgås krisens operationelle og finansielle konsekvenser, reaktioner fra forskellige interessenter samt overvejelser om mulige initiativer til at forsøge at begrænse krisens uønskede konsekvenser. Briefingen kan let deles med andre interesserede.

Krisen i Det Røde Hav giver anledning til at få kigget dine kontrakter og forsikringer igennem, hvilket netop er temaet ved Transportjuridisk mødeklub den 19. marts. Arrangementet er gratis og eksklusivt for medlemmer af Danske Speditører.

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: