
Søfragt og flytrafik
Både luft- og søfragt har vist sig overraskende modstandsdygtige – men risikoen for nye forstyrrelser er fortsat til stede. Det er afgørende, at danske virksomheder og speditører har adgang til rettidig information og er i tæt dialog med deres leverandører og transportkøberne.
Foreløbig våbenhvile mellem Israel og Iran
En tilsyneladende våbenhvile mellem Israel, Iran og USA kan få stor betydning for fragttrafikken gennem Mellemøsten – ikke mindst i forhold til sikkerhedssituationen i Det Røde Hav og Den Persiske Golf. Konflikten har varet i næsten to uger, men nu ser det ud til, at parterne har indgået en form for stop for fjendtligheder, selvom der stadig meldes om spredte angreb.
Flyfragt ramt – men normaliseres
Passagerflyvninger – og dermed mængden af belly-freight – har været hårdt ramt i perioden, da mange ruter blev omlagt eller sat på pause. Dog meldte Qatar Airways tirsdag, at landets luftrum igen er åbent, og flyvninger genoptages gradvist. Det peger på, at flere flyselskaber igen tør operere i regionen.
Hormuz-strædet
Til gengæld er situationen på søen mere stabil. De store rederier har fortsat deres sejlads gennem Hormuz-strædet, som Iran ikke har forsøgt at blokere – noget der ellers tidligere har været brugt som politisk og militært presmiddel. Det største konkrete aftryk på søfragtmarkedet er en midlertidig reduktion i anløb til Haifa-havnen i Israel.
Et ubesvaret spørgsmål er dog, hvordan de jemenitiske Houthi-oprørere vil agere fremadrettet. Under konflikten truede de med at angribe både israelske og amerikanske skibe i protest mod USA’s luftangreb på Iran. Hvis disse angreb er indstillet, kan det muligvis mindske Houthiernes motivation – men intet er endnu sikkert.
Stabilitet eller storm?
Spørgsmålet er nu, om situationen er stabil nok til, at de store containerrederier tør genoptage sejlads gennem Det Røde Hav og Suezkanalen. Den seneste uro har nemlig presset fragtraterne i vejret og skabt betydelig usikkerhed i globale forsyningskæder.
Hos Danske Speditører er adm. Direktør Martin Aabak forsigtig optimistisk: »Vi følger situationen tæt. Både luft- og søfragt har vist sig overraskende modstandsdygtige – men risikoen for nye forstyrrelser er fortsat til stede. Det er afgørende, at danske virksomheder og speditører har adgang til rettidig information og er i tæt dialog med deres leverandører og transportkøberne.«
Denne artikel er baseret på en række eksterne kilder, herunder en analyse fra TI Insight.