Transportjuridisk Mødedag om “Greenwashing”

EU-kommissionen vil harmonisere måling, beregning, formidling og dokumentation af CO2-emissioner fra gods- og persontransport i EU. Det sker fordi nogle virksomheder forsøger at "greenwashe" - eller på dansk "grønvaske" - sig selv. Hør mere på Transportjuridisk Mødedag den 23. november.

EU-kommissionen vil harmonisere måling, beregning, formidling og dokumentation af CO2-emissioner fra gods- og persontransport i EU. Det sker fordi nogle virksomheder forsøger at “greenwashe” – eller på dansk “grønvaske” – sig selv. I praksis betyder det, at virksomhederne forsøger at fremstille sig selv som mere grønne og klimavenlige, end de reelt er.

Forskellige opgørelsesmetoder og forudsætninger i form af inputdata om transportmidlernes energieffektivitet og CO2-indholdet i drivmidler fører til unøjagtige opgørelser af CO2-emissionen ved både gods- og persontransport. I visse tilfælde kan fejlene være direkte vildledende for transportkøberne.

Derfor vil EU-kommissionen harmonisere den opgørelsesmetode, som transportbranchen skal forpligtes til at anvende sammen med de standardværdier for inputdata om de anvendte drivmidlers CO2e-emissioner som Kommissionen fastsætter.

Kommissionens udspil blev fremlagt i juli, men EU-landenes transportministre får først lejlighed til at drøfte udspillet den 4. december.

DASP positiv
Hos Danske Speditører følger Nicoline Hørsman, juridisk konsulent, behandlingen af EU-forslaget. »Der er ingen tvivl om, at værdien af virksomhedernes formidling af CO2-emissioner fra transportaktiviteter reelt kun har værdi for samfundet, hvis de er troværdige og transparente«, fastslår Nicoline Hørsman og udtrykker samtidig speditørernes forventning til at Kommissionens forslag om en harmonisering kan blive et væsentligt skridt i retning af en troværdig formidling af virksomenhedernes CO2-emissioner fra transport.

»Rapportering af CO2-emission er en af branchens store opgaver, og på ”Transportjuridisk Mødedag” den 23. november er det muligt at høre om faldgruber i relation til markedsføring af CO2-reducerende tiltag, og helt grundlæggende at blive klogere på reglerne. Eksempelvis gør Kommissionens forslag det ikke obligatorisk at oplyse om CO2-udledningen, men hvis man vælger at gøre det, så skal det følge den ISO-standard som Danske Speditørers CO2-beregningsmodel også er bygget over. På Transportjuridisk Mødedag giver vi også en hurtig introduktion til Danske Speditørers CO2-vejledning«, slutter Nicoline Hørsman.

Transportjuridisk Mødedag afholdes 23. november i Vejle. Program og tilmelding sker HER

Log ind

Du skal være medlem og logget ind for at se dette indhold.

Tilmeld dig

Hvis du ikke har en brugerkonto, men er medlem af Danske Speditører kan du oprette en brugerkonto her: