USA og Kina har suspenderet havneafgifter i ét år – men der er fortsat usikkerhed om fremtidige vilkår

Med virkning fra den 10. november 2025 har USA og Kina indført en gensidig, etårig suspension af de havneafgifter, som begge lande tidligere på året har introduceret som led i den handelspolitiske konflikt mellem dem. Suspensionen betyder, at hverken de amerikanske USTR-gebyrer eller de kinesiske modafgifter opkræves frem til november 2026.

Med virkning fra den 10. november 2025 har USA og Kina indført en gensidig, etårig suspension af de havneafgifter, som begge lande tidligere på året har introduceret som led i den handelspolitiske konflikt mellem dem. Suspensionen betyder, at hverken de amerikanske USTR-gebyrer eller de kinesiske modafgifter opkræves frem til november 2026.

Afgørelsen giver et pusterum for aktører i den globale forsyningskæde – men flere væsentlige forhold er fortsat uafklarede, og usikkerheden om de kommende rammevilkår er stadig betydelig.

En formel suspension – men uden fuld klarhed over konsekvenserne
Den amerikanske suspension, som gælder fra 10. november 2025 kl. 12:01 EST til 10. november 2026 kl. 12:01 EST, omfatter alle gebyrer under ordningen, som berørte kinesisk-ejede, -opererede og -byggede skibe. Tilsvarende har det kinesiske transportministerium sat sine ”Special Port Charges” på pause fra samme dato.

Mens selve suspensionen er relativt klar, er der flere praktiske forhold, som endnu ikke er afklaret. Det er blandt andet ikke oplyst, om de planlagte forhøjelser af de amerikanske afgifter i april og oktober 2026 også er suspenderet, der er ingen information om refundering af gebyrer betalt i oktober og begyndelsen af november, og visse lokale kinesiske myndigheder kræver fortsat indsendelse af rapporteringsskemaer, selv om gebyrerne ikke opkræves.

Disse forhold betyder, at transportkøbere, rederier og speditører fortsat må afvente yderligere afklaringer.

Usikkerhed i rammevilkårene
Selvom suspensionen fjerner de ekstra gebyrer i det kommende år, viser forløbet de seneste måneder, at både USA og Kina kan ændre deres ordninger med kort varsel. De amerikanske gebyrer blev indført få dage efter, de blev annonceret, og de kinesiske modforanstaltninger blev implementeret i tilsvarende tempo.

Den nuværende ordning efterlader flere forhold uafklarede, blandt andet:

  • Hvordan de planlagte amerikanske afgiftsforhøjelser i 2026 håndteres
  • Om gebyrerne vender tilbage efter suspensionsperioden
  • Hvordan de igangværende amerikanske undersøgelser på beslægtede områder kan påvirke situationen

Rammevilkårene er derfor fortsat forbundet med usikkerhed, hvilket kan få betydning for, hvordan aktører i forsyningskæden planlægger og indretter sig, indtil der kommer flere afklaringer fra de amerikanske og kinesiske myndigheder.

Afgifterne er sat på pause – men ikke nødvendigvis taget af bordet
Suspensionen er en del af en bredere politisk aftale mellem USA og Kina, som omfatter en række forskellige toldrelaterede områder. Aftalen ændrer dog ikke på, at de amerikanske myndigheder fortsat har flere igangværende undersøgelser inden for maritim infrastruktur, herunder skib-til-land-kraner og eksportlicenser for LNG. Disse undersøgelser kan potentielt føre til yderligere tiltag, og der er endnu ikke offentliggjort en tidsplan for deres færdiggørelse.

For speditører og deres kunder betyder det, at den nuværende pause kan give en vis arbejdsro, men ikke fuldstændig forudsigelighed. Rammevilkårene kan fortsat blive påvirket af nye handelspolitiske beslutninger i takt med, at USA og Kina genoptager deres forhandlinger.