Et vigtigt skridt mod bedre vilkår: 25-timers-reglen afskaffes

Transportminister Thomas Danielsen har nu truffet en beslutning, som mange i transportbranchen har ventet på: Den såkaldte 25-timers-regel for parkering på statslige rastepladser ophæves pr. 1. januar 2026. Det vækker stor tilfredshed hos Danske Speditører, som gennem flere år har advaret mod reglen og dens utilsigtede konsekvenser for den internationale vejgodstransport.

25-timers-reglen blev indført som led i implementeringen af EU’s vejpakke, men Danmark valgte en fortolkning og håndhævelse, som gik videre end nødvendigt – med store konsekvenser til følge. For både danske og udenlandske chauffører har reglen gjort det vanskeligt at planlægge og afvikle hvil uden risiko for bøder, og for speditørerne har det skabt unødige begrænsninger og øget usikkerhed i transportplanlægningen.

Danske Speditører har gentagne gange påpeget problemet og opfordret politikerne til at få reglen taget op til revision. I samarbejde med medlemmerne har Danske Speditører dokumenteret udfordringerne og været i tæt dialog med både embedsværk og politikere.

”Vi er glade for, at der nu bliver lyttet. Afskaffelsen af 25-timers-reglen er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og vi ser det som et resultat af en målrettet indsats fra branchens side,” siger Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører.

Danske Speditører har fra begyndelsen gjort det klart, at man deler ønsket om at sikre ordnede forhold på rastepladserne. Men løsningen må ikke være at ramme alle med en skæv og rigid regel, der reelt forhindrer chauffører i at overholde deres hvil og gør det svært at planlægge transporter i weekender og over helligdage.

Derfor er afskaffelsen af 25 timers-reglen også et stort og vigtigt skridt mod bedre vilkår for chaufførerne.

”Det har aldrig handlet om at kunne parkere i Danmark i ugevis. Men når man indfører regler, der ikke tager højde for virkeligheden i en international branche, skader det både trafiksikkerheden og forsyningskæderne. Nu får vi forhåbentlig en mere balanceret tilgang, hvor hensynet til fremkommelighed og transporteffektivitet også tæller,” siger Martin Aabak.

Danske Speditører glæder sig over, at ministeriet samtidig vil se på behovet for flere og bedre rastepladser og forbedrede faciliteter. Et velfungerende vejtransportmarked kræver ikke kun færre benspænd, men også ordentlige forhold for de chauffører, der hver dag holder hjulene i gang.

”Vi vil gerne kvittere for, at ministeren og regeringen nu tager fat på at rydde op, og vi ser frem til at bidrage konstruktivt til den videre udvikling,” afslutter Martin Aabak.