
“Vi har meget på spil – også selvom få lægger mærke til det”
I anden halvdel af 2025 overtager Danmark EU-formandskabet. Hos Danske Speditører er forventningerne klare: Der skal leveres resultater frem for symbolik. Vi har talt med direktør Martin Aabak om, hvad formandskabet bør prioritere – og hvorfor det betyder noget for transport- og logistikbranchen.
I anden halvdel af 2025 overtager Danmark EU-formandskabet. Hos Danske Speditører er forventningerne klare: Der skal leveres resultater frem for symbolik. Vi har talt med direktør Martin Aabak om, hvad formandskabet bør prioritere – og hvorfor det betyder noget for transport- og logistikbranchen.
Martin, der er ikke mange danskere, der skænker EU-formandskabet en tanke. Hvorfor er det vigtigt alligevel?
“Det er måske rigtigt, at det ikke skaber overskrifter i hverdagen – men det er vigtigt. EU-formandskabet er et redskab til at sætte retning og skabe fremdrift på konkrete dagsordener. Det handler ikke om flag og fine ord, men om at få ting til at ske. Polen har haft en meget målrettet tilgang, og vi håber, at Danmark bygger videre på det. Vores branche er afhængig af stabile og gennemsigtige rammer, og her spiller EU en helt central rolle.”
Hvad forventer du dig af det danske formandskabsprogram, der offentliggøres den 19. juni?
“Vi regner med, at der kommer til at være tre tunge emner: sikkerhed, grøn omstilling og konkurrenceevne. Det er alle tre områder, hvor speditørerne allerede i dag spiller en aktiv rolle – og hvor vi også har forslag klar til, hvordan vi kan styrke Europa som helhed.”
Lad os starte med Ukraine. Hvad ser du som vigtigt her?
“Støtte til Ukraine handler ikke kun om solidaritet – det handler også om at sikre stabile handelsruter og forudsigelige forhold for virksomheder. Krigen har forstyrret mange forsyningskæder, og det danske formandskab bør have fokus på både de politiske og de mere praktiske løsninger. Vi skal have genetableret forbindelser og styrket infrastruktur – både fysisk og digitalt. Og så skal vi være så fremsynede, at vi får analyseret, hvad en forhåbentlig snarlig fred får af konsekvenser for fragtkapaciteten i EU. Vi har allerede nu kapacitetsudfordringer, og det bliver forstærket, når Ukraine skal genopbygges og dele af gods- og fragtkapaciteten trækker mod Øst.”
Og hvad med energi og den grønne omstilling – hvad bør Danmark gøre her?
“Transportbranchen er ekstremt følsom over for energipriser og adgang til brændstoffer. Vi hilser ethvert initiativ velkommen, der styrker Europas egen energiproduktion og uafhængighed. Men det er vigtigt, at man ikke glemmer virkeligheden i branchen. Den grønne omstilling skal ske i tæt samarbejde med markedet. Vi håber, at formandskabet vil sætte fart på elektrificering og e-fuels – men også skabe forståelse for, at der er behov for overgangsløsninger og stabile, langsigtede rammer.”
Hvordan ser du på det indre marked – er det stadig relevant i dag?
“Det indre marked er selve rygraden i europæisk logistik. Desværre ser vi stadig mange unødvendige forskelle og regler, der skaber usikkerhed og bureaukrati. Danmark bør bruge formandskabet til at skubbe på for forenkling og harmonisering. Det handler både om ens vejafgiftssystemer, ens arbejdsvilkår og bedre håndhævelse. For eksempel ville én fælles EU-portal til registrering af udstationerede chauffører gøre en kæmpe forskel. Det er ikke raketvidenskab – det er sund fornuft.”
Er der konkrete områder, hvor du håber, Danmark sætter sig i førersædet?
“Ja, bestemt. Vi håber, Danmark vil arbejde for harmonisering af vejafgifter og afgifter generelt, forenkling af momsregler ved grænseoverskridende logistik og ens håndhævelse af reglerne for transport af farligt gods. Der er også behov for at rydde ud i urimelige nationale særkrav, der spænder ben for kombineret transport med jernbane og sø. Kort sagt: Vi skal gøre det nemmere at arbejde på tværs af grænser.”
Hvad med robusthed i forsyningskæder – det har været et stort emne siden Rødehavskrisen?
“Absolut. Rødehavet viste os, hvor sårbare vi er. Derfor bakker vi fuldt op om ambitionen om sikre og robuste korridorer. Det kræver både investeringer og europæisk koordinering – det kan vi ikke løse nationalt. Og så skal vi selvfølgelig være opmærksomme på eksterne faktorer som toldsatser og hvad en eventuel præsident Trump måtte bringe med sig. Det kommer til at trække store ressourcer i Bruxelles, og det må Danmark være parat til at navigere i.”
Hvad er næste skridt fra Danske Speditørers side?
“Vi har netop afleveret vores kommentarer til det kommende direktiv om teknisk syn, og vi følger udviklingen i havnene i Rotterdam og Antwerpen tæt. Vi oplever stigende ventetider og vil samle op hen over sommeren med forslag til, hvordan det kan løses. Og så ser vi frem til formandskabsprogrammet den 19. juni. Vi står klar med både input og løsninger.”
Afslutningsvis – hvad er jeres vigtigste budskab til det danske formandskab?
“Det er enkelt: Brug muligheden. Gør EU mere sammenhængende, mere effektivt og mere fair for dem, der hver dag får varerne frem. Og husk, at transport ikke kun er logistik – det er et strategisk erhverv.”