
Dobbelt og modul
Nye bekendtgørelser om dobbelttrailere og modulvogntog – Danske Speditører bakker op med forbehold.
Færdselsstyrelsen sendte før sommerferien to nye bekendtgørelsesudkast i høring – om henholdsvis dobbelttrailervogntog og modulvogntog. Danske Speditører har i begge tilfælde afgivet høringssvar, der både anerkender de positive tiltag og peger på mangler i helhedstænkningen.
For dobbelttrailere er vi særligt positive over for den øgede vægtgrænse fra 72 til 74 ton, som harmoniserer reglerne med Sverige, samt anerkendelsen af svenske advarselsskilte, der letter grænseoverskridende transport.
For modulvogntog fremhæver vi især forhøjelsen af totalvægten fra 60 til 64 ton for otteakslede vogntog, hvilket giver bedre kapacitetsudnyttelse og lavere CO₂-udledning per ton.
Men Danske Speditører understreger også, at begge bekendtgørelser har et for snævert fokus på vejtransport. Den nødvendige koordinering med jernbane, havne og terminalinfrastruktur er fraværende, hvilket er i modstrid med intentionerne i det transeuropæiske transportnet (TEN-T).
»Vi har brug for en helhedsorienteret transportregulering, hvor hele forsyningskæden tænkes ind. Ellers risikerer vi, at gode tiltag for vejen bliver hæmmet af manglende sammenhæng til de øvrige transportformer,« fastslår Lars Bech, chef for politik & analyse hos Danske Speditører.
I begge høringssvar peger Danske Speditører også på, at Danmark halter bagefter, når det gælder tidssvarende adgangsforhold fra hovedveje til industriområder. Hvis ikke infrastrukturen følger med, bliver effekten af de nye regler begrænset – både for klimaet og for Danmarks rolle som transportknudepunkt.