EU forlænger vejtransportaftale med Ukraine til 2027

Den Europæiske Union og Ukraine har besluttet at forlænge den gældende vejtransportaftale frem til 31. marts 2027. Aftalen, som blev indgået i 2022 efter Ruslands invasion af Ukraine, har været central for at sikre fortsat varestrømme mellem EU og Ukraine under krigen.

Danske Speditører er tilfredse med forlængelsen af aftalen og understreger, at den er afgørende for at fastholde forsyningssikkerhed og handelsstrømme i en tid præget af usikkerhed. »Forlængelsen af vejtransportaftalen med Ukraine er et vigtigt signal om, at EU står fast på at holde handelsvejene åbne. For speditørerne betyder det færre barrierer, mere fleksibilitet og bedre muligheder for at understøtte både europæiske og ukrainske kunder,« siger Lars Bech, politisk chef hos Danske Speditører.

Forlængelsen betyder, at ukrainske vognmænd fortsat kan operere i EU under lempede vilkår uden behov for særlige tilladelser. Det reducerer administrative byrder for både transportvirksomheder og myndigheder og understøtter samtidig Ukraines adgang til verdensmarkedet. Ifølge Europa-Kommissionen har aftalen allerede markant øget vejhandlen mellem EU og Ukraine, hvor både import og eksport er vokset siden aftalens ikrafttræden.

Aftalen indgår som en del af EU’s Solidarity Lanes-initiativ, der siden 2022 har muliggjort eksport af over 41 millioner ton ukrainske varer via vej, jernbane og indre vandveje. Det gælder især korn og råstoffer som jernmalm og stål, men også livsvigtige forsyninger som brændstof og humanitær hjælp.
Samtidig er aftalen med til at styrke samspillet mellem EU og Ukraine på længere sigt. Ukraine forpligtes gradvist til at tilpasse sin vejtransportlovgivning til EU-standarder, hvilket skal sikre fair konkurrence og højere sikkerhedsniveau i sektoren.

Markant stigning i vejtransporten
Europa-Kommissionens seneste tal viser, at EU’s vejtransport med Ukraine er vokset markant siden 2022. I 2024 steg EU’s vejimport fra Ukraine med 13 procent til 7,7 millioner ton, mens eksporten nåede 7,6 millioner ton, svarende til en værdistigning på næsten 50 procent. Særligt nabolande som Polen, Rumænien og Slovakiet har haft markante væksttal i deres bilaterale vejhandel med Ukraine.

Forlængelsen af vejtransportaftalen er dermed ikke kun en nødhjælpsforanstaltning, men også et vigtigt skridt i retning af at integrere Ukraine tættere i det europæiske marked – til gavn for både handel, forsyningssikkerhed og den fremtidige genopbygning.

For speditører betyder udviklingen, at transportkorridorerne til og fra Ukraine fortsat kan udnyttes uden yderligere bureaukratiske barrierer. Det giver både eksport- og importvirksomheder mulighed for at fastholde og udvikle deres handelsforbindelser med Ukraine, samtidig med at danske transport- og logistikaktører får bedre betingelser for at indgå i de europæiske forsyningskæder, som i stigende grad går gennem landet. Dermed er aftalen ikke blot et stærkt udenrigspolitisk signal, men også en praktisk gevinst for danske virksomheder.