Færdselsstyrelsen justerer vejledning om cabotage og tomkørsel

Efter næsten to års dialog og ventetid har Færdselsstyrelsen nu opdateret sin vejledning om cabotagekørsel i Danmark, herunder den ofte omdiskuterede tomkørsel med fx tomme containere, trailere, paller og anden returemballage.

Den nye vejledning indeholder flere præciseringer og eksempler, der bringer den tættere på EU-Kommissionens fortolkning, og imødekommer dermed en del af den kritik, Danske Speditører har rejst ad flere omgange.

Et vigtigt fremskridt i den nye opdatering er, at Færdselsstyrelsen ikke længere stiller et absolut krav om CMR-fragtbrev ved tomkørsel, men anerkender, at dokumentation kan ske på anden vis – alt efter de konkrete omstændigheder. Samtidig præciserer styrelsen, at opsamling og transport af fx returpaller kan indgå som led i en cabotagekørsel eller international transport – forudsat at det sker som et naturligt led i ruten, og at der er en klar sammenhæng til den forudgående eller efterfølgende transport.

Danske Speditører har tidligere henvendt sig til EU-Kommissionen med kritik af den danske cabotagepraksis vedrørende tomkørsel. Kommissionen gav os i 2022 medhold i, at praksis på flere punkter var i strid med EU-retten. Færdselsstyrelsen opdaterede derefter sin vejledning i 2023 og imødekom her nogle af kritikpunkterne – blandt andet i forhold til definitionen af tomkørsel. Danske Speditører har dog siden vedholdende påpeget over for styrelsen, at der fortsat var uoverensstemmelser med Kommissionens fortolkning. Vi glæder os derfor over, at vi med den nyeste opdatering er kommet et vigtigt skridt videre.

Opdateringen bidrager til større klarhed i reglerne om cabotagekørsel og afspejler en mere balanceret fortolkning. Danske Speditører hilser ændringerne velkommen som en nødvendig justering af dansk praksis.

Danske Speditørers opdaterede vejledning til medlemmer kan hentes herunder – se særligt afsnit 3.2 vedr. tomkørsel: