
Nye grænsesystemer i EU kan skabe flaskehalse – Danmark bør komme i gang med forberedelserne
To store IT-systemer er på vej til at ændre grænsepassagerne ind og ud af Schengenområdet. Entry/Exit System (EES) og European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) skal styrke sikkerheden og modernisere kontrollen med tredjelandsborgere – men kan samtidig risikere at skabe nye flaskehalse for international vejtransport, hvis implementeringen ikke sker smidigt og med blik for forsyningskædens virkelighed.
Hvad er EES og ETIAS?
EES og ETIAS er to separate, men sammenhængende, EU-systemer, der ventes implementeret i henholdsvis oktober 2025 og slutningen af 2026.
- EES skal elektronisk registrere alle tredjelandsborgere, der rejser ind og ud af Schengen. Systemet erstatter stempler i pas med digital logning og biometriske data.
- ETIAS fungerer som en slags rejsetilladelse for visumfri rejsende fra tredjelande – et screeningssystem, der skal indhente forhåndsgodkendelse før indrejse.
Hvad betyder det for godstransporten?
Selvom EES og ETIAS er målrettet personer og ikke gods, kan de få betydelige konsekvenser for transport- og logistiksektoren. Tredjelandschauffører, der arbejder i eller krydser Schengen, bliver omfattet af registrerings- og screeningskrav. Det kan føre til øget behandlingstid ved grænseovergange og i værste fald flaskehalse – især hvis der opstår tekniske eller administrative problemer undervejs.
EU-Kommissionen har selv anerkendt, at der er en risiko for kapacitetsudfordringer. Derfor opfordres medlemslandene til at forberede sig i god tid – blandt andet gennem pilotprojekter, tekniske test og tilpasning af terminalinfrastruktur.
Mangel på dialog om implementering
På nuværende tidspunkt er der meget lidt offentlig dialog i Danmark om, hvordan EES og ETIAS konkret skal implementeres – heller ikke i relation til vejgodstransport, chauffører eller speditionsbranchen. Det skaber usikkerhed. For selvom systemerne i udgangspunktet er personbaserede, har de praktiske konsekvenser for hele forsyningskæden, hvis de fører til længere ventetider eller øget administrativ kompleksitet ved grænserne.
Branchen bør inddrages tidligt
Danske Speditører ser det som afgørende, at implementeringen sker i tæt samspil med branchen og med fokus på at sikre forsyningsflowet. Konkret er der behov for, at man:
- Sikrer tidlig og åben dialog med logistik- og transportaktører om de praktiske implikationer
- Gennemfører lokale test og pilotprojekter ved relevante grænseovergange og terminaler
- Afklarer de tekniske og administrative rammer i god tid, før systemerne går i drift
Hvis EES og ETIAS skal implementeres uden at underminere effektiviteten i forsyningskæden, kræver det, at forberedelserne begynder nu, og at spedition og international godstransport tænkes ind i forberedelserne.