Transportbranchen advarer EU: Grøn omstilling kræver rammer – ikke tvang

Fire af Europas største organisationer inden for vejtransport og logistik – IRU, European Shippers’ Council, Global Cold Chain Alliance og vores europæiske organisation for speditører CLECAT – har i et fælles brev til EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen advaret mod planer om at indføre obligatoriske krav om køb eller anvendelse af nul-emissionslastbiler.

Organisationerne, som tilsammen repræsenterer størstedelen af Europas vejtransport og logistik, understreger, at sektoren allerede investerer massivt i grønne teknologier, men at rammebetingelserne endnu ikke er på plads. Ifølge brevet er den offentlige ladeinfrastruktur til lastbiler fortsat langt fra tilstrækkelig – og behovet forventes at stige ti gange i de kommende år. Samtidig er elnetkapacitet, forbindelser og ladeomkostninger væsentlige barrierer for den grønne omstilling.
»Markedet bevæger sig allerede i den rigtige retning, men det skal ske, når teknologien og infrastrukturen er klar – ikke fordi lovgivningen tvinger virksomheder til at investere i køretøjer, de ikke kan bruge,« siger CLECAT’s generaldirektør Nicolette van der Jagt.

SMV’ere er udsatte
I brevet peger de fire organisationer på, at tvungne krav om nulemissionskøretøjer i praksis vil ramme små og mellemstore virksomheder hårdest. Transportbranchen i Europa består af mere end 600.000 virksomheder, hvoraf langt størstedelen er SMV’er. Hvis større transportkunder eller medlemsstater pålægges købsforpligtelser, vil kravene uvægerligt blive sendt videre ned gennem leverandørkæden – til de mindste og mest sårbare aktører.

Derudover fremhæver organisationerne, at visse dele af vejtransporten, herunder køletransport og specialtransporter, fortsat er teknisk vanskelige at elektrificere. For eksempel kræver en kølelastbil op til 10 procent mere strøm end en almindelig lastbil, og der er stadig store tekniske udfordringer i samspillet mellem trækkende enheder og køleanlæg.

I stedet for tvang foreslår branchen, at EU fokuserer på målrettede støtteordninger, investeringer i lade- og brintinfrastruktur og en finansieringsramme, hvor indtægter fra for eksempel Eurovignetten og ETS 2 øremærkes til grøn omstilling i vejtransporten.

Danske Speditører bakker op om det budskab, vores europæiske organisation har fremsat.

»Vi deler bekymringen for, at EU går for hurtigt frem uden at have infrastrukturen på plads. Den grønne omstilling skal bygge på realistiske rammer og økonomisk bæredygtighed, ikke på tvang,« siger Lars Bech, chef for Politik & Analyse hos Danske Speditører og henviser til den ”danske model” hvor der igennem den grønne pulje kan søges støtte via Vejdirektoratet til både materiel og infrastrukturinvesteringer.

Det fælles budskab til EU-Kommissionen er klart: Europas transportsektor er parat til at levere på klimaambitionerne – men fremskridtet skal drives af muligheder, ikke påbud.