Danske Speditører: militær mobilitet og dual-use infrastruktur hænger sammen

Der er behov for smartere logistikløsninger i EU’s forsvarsberedskab. Den opgave kan speditørerne hjælpe myndighederne med.

Danske Speditører har netop indsendt et omfattende høringssvar til Europa-Kommissionen i forbindelse med arbejdet om militær mobilitet og såkaldt dual-use transportinfrastruktur – altså infrastruktur, der både tjener civile og militære formål. Høringssvaret er udarbejdet i tæt samarbejde med speditørkolleger i Bruxelles og en række af Danske Speditørers medlemsvirksomheder, som har bidraget med både viden og forslag til forbedringer af høringssvaret.

“Militær mobilitet handler ikke kun om kampvogne og broer – det handler i høj grad om logistik, koordination og tillid på tværs af grænser og sektorer,” siger Lars Bech, chef for Politik & Analyse i Danske Speditører. “Derfor er det afgørende, at private logistikoperatører bliver tænkt med fra begyndelsen – som en del af løsningen, ikke som en eftertanke.”

Høringssvaret adresserer blandt andet:

  • Behovet for fælles EU-godkendelser, fx ved transit og førertilladelser, for at undgå administrative flaskehalse.
  • Investering i dual-use kapacitet på tværs af vej, jernbane, havne og lufthavne.
  • Anerkendelse af speditører som systemintegratorer og uundværlige aktører i både krise- og fredstid.
  • En bedre balance mellem hurtige reformer og langsigtet planlægning – herunder forslag om et permanent videns- og øvelsesfællesskab på tværs af civilt og militært beredskab.

Samtidig fremhæver høringssvaret behovet for mere robuste digitale og fysiske netværk – både mod hybride trusler som cyberangreb og mod flaskehalse i forsyningskæderne.

“Vi har valgt at fokusere på konkrete og realistiske forslag, der både styrker Europas beredskab og bevarer fleksibilitet og konkurrencekraft i den civile logistik,” forklarer Lars Bech. “Og det er afgørende, at EU’s fremtidige investeringer og reguleringer balancerer forsvar, bæredygtighed og erhvervslivets muligheder.”