
Skuffelse efter IMO-møde: afstemning om global klimaaftale udsat et år
Sidste uges klimamøde i FN’s søfartsorganisation IMO i London endte fredag med en skuffelse. Med 57 stemmer for, 49 imod og 21, der undlod at stemme, besluttede medlemslandene at udskyde afstemningen om den globale klimaaftale, Net Zero Framework, med et år.
Klimaaftalen, der blev politisk vedtaget i april, skulle have været formelt godkendt ved dette møde. Udsættelsen af afstemningen skaber nu usikkerhed om både tidsplan og indhold, og der er en reel risiko for, at dele af aftalen bliver genåbnet og ændret, inden den igen kommer til afstemning i 2026. Det kan forskyde den politiske balance, der blev opnået i foråret, og dermed gøre den endelige vedtagelse mere usikker.
Udsættelsen kom efter et kaotisk forhandlingsforløb, hvor Saudi-Arabien benyttede en procedure i IMO-reglerne til at kræve en særskilt afstemning om netop udsættelsen – et forslag, der automatisk fik forrang, da medlemslandene ikke kunne nå enighed om de øvrige forhandlingsspor. USA støttede initiativet, og sammen med olieproducerende lande som Rusland og Kina sikrede de et flertal for at sætte processen på pause. Også store flagstater som Panama og Liberia stemte for en udskydelse, mens EU-landene, Storbritannien og Norge ønskede at gennemføre afstemningen som planlagt. Grækenland valgte at stemme blankt efter et forløb, hvor Danmark med EU-formandskabet havde forsøgt at samle bred europæisk opbakning til aftalen om en global klimaafgift.
Danmark og flere allierede ventes nu at arbejde for, at dele af den mindre kontroversielle dagsorden, herunder miljøzoner og emissionskrav, kan rykkes frem og vedtages allerede til foråret, så arbejdet med dele af IMO’s klimaramme kan fortsætte.
Danske Speditører kalder udfaldet et tilbageslag for den grønne omstilling i international søtransport. En global klimaaftale under IMO er afgørende for at skabe ensartede rammer, forudsigelighed og fair konkurrencevilkår i de globale forsyningskæder.
”Når reguleringen trækker ud, skaber det usikkerhed for hele transport- og logistikbranchen,” siger adm. direktør Martin Aabak. ”Vi har brug for klare spilleregler, som både kan sikre en reel klimaeffekt og sikre ensartede vilkår globalt.”
Forhandlingerne ventes genoptaget i 2026.