Fagpolitisk arbejde
Vores mål er at skabe merværdi for medlemmerne. Et af midlerne er at følge den politiske udvikling i Danmark, EU og den store verden. Vi gør brug af den direkte indflydelseskanal til ministre, partiernes ordførere, embedsmændene og andre meningsdannere. Skønner vi, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt, bruger vi også den indirekte indflydelseskanal, hvor fokus ligger på at bruge pressen til at påvirke offentligheden og dermed politikernes vælgere.
I Danmark
Danske Speditører holder kontakt med Christiansborg og ministerierne samt interesseorganisationerne for at være opdateret på det politiske område og sikre medlemmernes interesser.
Danske Speditører er som brancheorganisation medlem af Dansk Erhverv. Med tilknytningen til en af landets største erhvervsorganisationer står vi stærkt i tværgående politiske spørgsmål. Via medlemskabet har vi adgang til et stort og velfungerende serviceapparat.
Internationalt
Danske Speditører følger med i den politiske udvikling i EU-maskineriet i Bruxelles, hvor der udvikles politik med relevans for handel, logistik og infrastruktur.
Derudover er vi medlem af den verdensomspændende speditørforening FIATA, som varetager speditørernes interesser i bl.a. FN og WTO (World Trade Organization).
Sådan arbejder vi
Danske Speditører arbejder for, at det skal være nemmere og mindre bureaukratisk at drive logistik- og speditionsvirksomhed i Danmark. Det vil gavne bredt – både speditørernes kunder i industrien, varemodtagerne, produktiviteten, væksten og beskæftigelsen!
Vi er branchens politiske talerør og arbejder via:
Fagpolitiske resultater
Indskærpelse af regler for varer, der angives til midlertidig opbevaring (MIO)
Efter langvarigt pres fra Danske Speditører, som har gjort opmærksom på kritisable uregelmæssigheder til ugunst for speditionsvirksomheder, har Toldstyrelsen indskærpet de gældende regler, blandt andet med hensyn til information til den virksomhed, der opbevarer varerne.
Afholdelse af tekniske orienteringsmøder om IT-systemerne på toldområdet
Efter langvarigt pres fra Danske Speditører indbyder de danske toldmyndigheder nu til tekniske orienteringsmøder, der skal give speditionsfirmaer og andre virksomheder mulighed for at tilpasse og udvikle løsninger, der er kompatible med de kommende IT-systemer bag den danske implementering af EU-Toldkodeksen. Møderækken startes i januar 2020.
Dispensationen til at rekruttere gymnasialt uddannede forlænget til 2023
Ved årsskiftet 2017/2018 udråbte Danske Speditører forlængelsen af dispensationen til at ansætte gymnasialt uddannede (studenter) i en to-årig uddannelsesaftale til at være vores absolutte fagpolitiske topprioritet i 2018. Den har vi indfriet i november 2018, hvor forligskredsen på Christiansborg efter massivt lobbyarbejde fra Danske Speditører har besluttet, at forlænge dispensationen frem til 2023. Den stod ellers til at udløbe i sommeren 2020. Og den overgangsordning blev egentligt kun indført, da erhvervsuddannelsesreformen så dagens lys, fordi Danske Speditører pressede voldsomt på allerede i 2013 og 2014. Nu er det altså anden gang, at vi får vores vilje på det punkt.
Tomme containere og andre tomme lasteenheder betragtes som kombineret transport
Efter pres fra Danske Speditører har Transportministeriet i forbindelse med en revision af bekendtgørelsen om såkaldt kombineret transport givet en indrømmelse, der betyder meget for speditionsvirksomhederne. I modsætning til tidligere betragtes "transport af tomme påhængsvogne, sættevogne, veksellad eller containere" fra 1. juli 2018 som kombineret transport, "såfremt de tomme lasteenheder er genstand for omsætning dokumenteret ved et trnsportdokument". Efter vores opfattelse er det ubetinget et fremskridt for arbejdet med at skabe effektive transport- og logistikløsninger til gavn og glæde for transportkøbernes konkurrencekraft – og dermed for væksten og beskæftigelsen i samfundet.