Fagpolitisk arbejde
Vores mål er at skabe merværdi for medlemmerne. Et af midlerne er at følge den politiske udvikling i Danmark, EU og den store verden. Vi gør brug af “den direkte indflydelseskanal” til ministre, partiernes ordførere, embedsmædene og andre meningsdannere. Skønner vi, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt, bruger vi også “den indirekte indflydelseskanal”, hvor fokus ligger på at bruge pressen til at påvirke offentligheden og dermed politikernes vælgere.
I Danmark
Danske Speditører holder kontakt med Christiansborg og ministerierne samt interesseorganisationerne for at være opdateret på det politiske område og sikre medlemmernes interesser.
Danske Speditører er som brancheorganisation medlem af Dansk Erhverv og bor til leje hos Dansk Erhverv i børsbygningen i København. Med tilknytningen til en af landets største erhvervsorganisationer står vi stærkt i tværgående politiske spørgsmål. Via medlemskabet har vi adgang til et stort og velfungerende serviceapparat.
Internationalt
Danske Speditører følger med i den politiske udvikling i EU-maskineriet i Bruxelles, hvor der udvikles politik med relevans for handel, logistik og infrastruktur.
Derudover er vi medlem af den verdensomspændende speditørforening FIATA, som varetager speditørernes interesser i bl.a. FN og WTO (World Trade Organization).
Sådan arbejder vi
Danske Speditører arbejder for at det skal være nemmere og mindre bureaukratisk at drive logistik- og speditionsvirksomhed i Danmark. Det vil gavne alt og alle – både speditørernes kunder i industrien, varemodtagerne, produktiviteten, væksten og beskæftigelsen!
Vi er branchens politiske talerør, og arbejder via:
Fagpolitiske resultater
Arbejdsudlejeskat – hvad nu?
Størstedelen af transportbranchen er medafsendere på høringssvar på udkast til styresignal om arbejdsudleje
Godstransport skal være grønnere
De første af EU-Kommissionens længe ventede ”grønne initiativer” til nedbringelse af CO2-emissionen ved godstransport blev fremlagt i starten af juli.
Regeringen fremrykker lempelse af vægt og dimensioner
Allerede fra 1. januar 2024 kan de danske vognmænd øge længde og vægt for en række køretøjer i vejgodstransporten. Danske Speditører er tilfredse: Det gavner både klimaet og samfundsøkonomien.
Anbefaler kritisk granskning af containerrederier
Ny analyse fra The International Transport Forum (ITF) en uafhængig organisation under OECD dokumenterer stærke tegn på ulige konkurrencevilkår indenfor oversøisk containertrafik.